artysta malarz
Hans Emil Oberländer (1885-1945) urodził się w Rostocku, studiował malarstwo w Berlinie, a następnie w latach 1910 - 1915 we wrocławskiej pracowni malarstwa Carla E. Morgensterna. Podczas I wojny światowej służył jako sanitariusz na frontach w Rosji, Belgii i Francji. W 1919 r. ożenił się z wrocławianką Marthą Hagedorn, malarką i graficzką, próbującą pod wpływem W. Bibrowicz uprawiania tkactwa artystycznego i zamieszkał w Szklarskiej Porębie. Około 1930 r. Hans Oberländer posłużył rzeźbiarzowi Helmutowi Bennie jako model przy stworzeniu malowniczego, drewnianego kierunkowskazu przedstawiającego artystę w kapeluszu, rozwianym płaszczu, kroczącego ze sztalugami, blejtramem i kastą z farbami oraz nieodłącznym psem-jamnikiem. Poniżej umieszczony został napis "Zur Kunst-Ausstellung St. Lukas Geöffnet 11-1 4-6 1/2"-["Do wystawy artystycznej św. Łukasza. Otwarte 11-1 4-6-1/2"]. Kierunkowskaz ustawiony został przy skrzyżowaniu ul. Jedności Narodowej z ul. 1 Maja i pokazywał drogę do nowej siedziby bractwa w hotelu "Zum Zackenfall". W latach 1930 - 1940 malarz przebywał w rodzinnym Rostocku, aby po zawarciu drugiego małżeństwa z utalentowaną rzeźbiarką Doris Seeberg powrócić w Karkonosze, do Szklarskiej Poręby Dolnej. Zmarł po wojennych przejściach w cieplickim szpitalu pod koniec II wojny światowej i pochowany został na cmentarzu ewangelickim w Szklarskiej Porębie Dolnej. Niestety jego grób nie zachował się do dnia dzisiejszego.
Był malarzem wszechstronnym. Malował zarówno górskie jak i nadmorskie pejzaże, panoramy miast czy ujęte w półpostaci portrety mieszkających w Szklarskiej Porębie Hermanna Stehra, Wilhelma Bölsche, Johanny Hauptmann - siostry Gerharta i Carla Hauptmannów, młodzieńca z kotem czy miejscowego stolarza Wilhelma Hahna. Wielokrotnie tworzył kompozycje kwiatowe w technice olejnej, jak i akwareli. Pozostawił dużą ilość sprawnie wykonanych tuszem rysunków i szkiców krajobrazowych z Włoch, Karkonoszy, jak i z Meklemburgii-Pomorza Zachodniego. W sztuce przykładał dużą wagę do rozwiązań formalnych. Karkonoskie pejzaże malował początkowo w duchu późnego impresjonizmu, z czasem z dużą dozą ekspresji, przez co krytyka określała go mianem "temperierte Kokoschka"-"utemperowanego Kokoschki". W późniejszych latach obrazy Oberländera poprzez deformacje rzeczywistości nabrały cech zbliżonych do kręgu "Neue Sachtlichkeit". co uwidaczniało się najpierw w portretach od około 1927 r., a następnie w pejzażach. Prace olejne malował na specjalnym, nanoszonym na lniane płótno kredowym podkładzie, na którym kreślił srebrnym ołówkiem szkic kompozycji, po czym wykonywał podmalówki temperą i wykańczał obraz cienkim pędzelkiem. Wczesne prace z początku XX w. sygnował literą "E" -monogramem drugiego imienia, następnie monogramem "H.O." podając z prawej strony rok powstania lub pełnym imieniem i nazwiskiem. Obrazy i rysunki Hansa E. Oberländera znajdują się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Museum Stadt Nürnberg, Museum Stadt Schwerin, Ostdeutsches Museum w Ratyzbonie, Städtische Museum w Rostocku, Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze, w Kulturhistorisches Museum w Rostocku, a także w kolekcjach prywatnych w Polsce i w Niemczech.
Przemysław Wiater
Literatura:
- Grundmann G., Kunstwanderungen im Riesengebirge, München 1969
- Grundmann G., Künstler und Künstlerkolonien im Riesengebirge [w:] Jahrbuch der Schlesischen Friedrich-Wilhelms-Universität zu Breslau, R. 1972, s. 349-384.
- Schlesischen Friedrich-Wilhelms-Universität zu Breslau, R. 1972, s. 349-384.
- Kunst in Schlesien. Künstler aus Schlesien. Ostdeutsche Galerie Regensburg, Würzburg 1985, s. 130.
- Leistner G., Die künstlerische Entdeckung des riesengebirges als ästhetisch betrachtete Natur" [w:] Schlesien R.1996/1
- Negendanck R., "Doris und Hans Oberländer. Ein Künstlerpaar in Ahrenshoop", Fischerhude 2003
- Vollmer H., Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler des 20. Jahrhunderts, T. 3, Leipzig 1956, s. 501
- Wiater P., "Krajobraz inspirujący. Artyści w Karkonoszach." [w:] "Tożsamość miejsca.", Jelenia Góra 2000, 11-17
- Wiater P., "Stowarzyszenie Artystów św. Łukasza" [w:] "Wspaniały krajobraz. Artyści i kolonie artystyczne w Karkonoszach w XX wieku", red. K. Bździach, Wrocław-Berlin 1999, s. 184-205
- Wiater P., "Kolonia artystyczna w Szklarskiej Porębie." [w:] "Wokół niemieckiego dziedzictwa kulturowego na Ziemiach Zachodnich i Północnych", red. Z. Mazur, Poznań 1997, s. 127-149
- Wichmann H., "Georg Wichmann 1876-1944. Der Maler des Riesengebirges und sein Kreis", Würzburg 1996, s. 52 i nast.
Ilustracje za:
Negendanck R., "Doris und Hans Oberländer. Ein Künstlerpaar in Ahrenshoop", Fischerhude 2003
- Hans Emil Oberländer: Autoportret, s. 44
- Hans Emil Oberländer: Wilhelm Bölsche, 1929, olej (zaginiony), s. 28
- Hans Emil Oberländer: Siostra Gerharta Hauptmanna, 1928, olej (zaginiony), s. 28
- Hans Emil Oberländer: Hermann Stehr, 1929, olej (zaginiony), s. 29
- Hans Emil Oberländer: Portret architekta, 1931, olej (zaginiony), s. 29
|
|