Ważniejsze role teatralne:
- Mazie
- w „Artystach” Georgesa Wattersa i Artura Hopkinsa (reż. Marian Jednowski; Teatr im.Słowackiego, Kraków 1929),
- Róża
- w „Domu kobiet” Zofii Nałkowskiej (reż. Stanisława Zbyszewska; Teatr Ziemi Opolskiej, Opole 1946),
- Maria
- w „W małym domku” Tadeusza Rittnera (reż. Kazimierz Brodzikowski, Opole 1946),
- Rita Cavallini
- w „Romansie” Edwarda Sheldona (reż. J. Nowacki, Teatr Dolnośląski, Jelenia Góra 1947),
- Anna
- w „Świt, dzień i noc” Dario Niccodemi (reż. R. Wasilewski, Jelenia Góra 1948),
- Helena
- w „Ładnej historii” Gastona A. de Caillaveta i Roberta de Flers (reż. S. Bryliński, Jelenia Góra 1948),
- Blanny
- w „Jutro pogoda” Avery Hopwooda (reż. R. Wasilewski, Jelenia Góra 1948),
- Lubow Iwanowna Otradina
- w „Grzesznicy bez winy” Aleksandra Ostrowskiego (reż. R. Wasilewski, Jelenia Góra 1948),
- Żona
- w „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej (reż. M. Bogusławski, Jelenia Góra 1948),
- Anna
- w „Kobiecie we mgle” Michała Rusinka (reż. H. Lotar, Jelenia Góra 1949),
- Lola
- w „Strzałach na ulicy Długiej” Anny Świrszczyńskiej (reż. H. Lotar, Jelenia Góra 1949),
- Lubow Jarowaja
- w „Lubow Jarowaja” Konsantego Treniewa (reż. P. Bem, Jelenia Góra 1949),
- Pani Soerensen
- w „Niemcach” Leona Kruczkowskiego (reż. R. Wasilewski, Jelenia Góra 1950),
- Jadwiga Ochotnicka
- w „Klubie kawalerów” Michała Bałuckiego (reż. M. Bogusławski, Jelenia Góra 1950),
- Tatiana
- w „Przełomie” Borysa Ławrentiewa (reż. P. Bem i R. Wasilewski, Jelenia Góra 1950),
- Donna Diana
- w „Zielonym gilu” Tirso de Moliny (reż. P. Bem, Jelenia Góra 1950),
- Lady Milford
- w „Intryga i miłość” Friedricha Schillera (reż. M. Wiercińska, Jelenia Góra 1951),
- Klaudia
- w „Rodzince” Jerzego Jurandota (reż. R. Wasilewski, Jelenia Góra 1952),
- Pulcheria
- w „Domu otwartym” Michała Bałuckiego (reż. H. Lotar, Jelenia Góra 1952),
- Pani Warren
- w „Profesja pani Warren” George’a Bernarda Shaw (reż. R. Wasilewski, Jelenia Góra 1953),
- Karwowska
- w „Imieninach pana dyrektora” Zdzisława Skowrońskiego i Józefa Słotwińskiego (reż. Wacław Zdanowicz, Teatr Młodego Widza, Wrocław 1954),
- Barbara
- w „Kłopocie z mężczyznami” Ireny Jurgielewiczowej (reż. Stanisława Zbyszewska, Teatr Młodego Widza, Wrocław 1955),
- Eleonora
- w „Cydzie” Pierre Corneille’a (reż. S. Zbyszewska, Teatr Młodego Widza, Wrocław 1956),
- Maria Reglicka
- w „Wracamy późno do domu” Tymoteusza Karpowicza (reż. Jerzy Jarocki, Teatr Rozmaitości, Wrocław 1958),
- Maryna
- w „Wujaszku Wani” Antoniego Czechowa (reż. J. Jarocki, Teatr Rozmaitości, Wrocław 1959),
- Matka Stibora
- w „Taka miłość” Pavla Kohouta (reż. B. Orlicz, Jelenia Góra – scena Wałbrzych 1960),
- Pani Sorensen
- w „Niemcach” Leona Kruczkowskiego, (reż. W. Lachnitt, Jelenia Góra 1961),
- Pani Capulet
- w „Romeo i Julii” Williama Szekspira (reż. Krystyna Tyszarska, Jelenia Góra 1962),
- Jonaszowa
- w „Harmonijce” Macieja Patkowskiego (reż. M. Straszewska, Jelenia Góra 1962),
- Respektowa
- w „Fantazym” Juliusza Słowackiego (reż. B. Smela, Jelenia Góra 1962),
- Maria
- w „Niepokój przed podróżą” Jerzego Broszkiewicza (reż. A. Dobrowolski, Jelenia Góra 1963),
- Jeracha
- w „Dziewiąty sprawiedliwy” Jerzego Jurandota (reż. B. Głuszczak, Jelenia Góra 1964),
- Julia
- w „Hedda Gabler” Henryka Ibsena (reż. J. Giebułtowicz, Jelenia Góra 1964),
- Starsza Pani
- w „Osiem kobiet i on jeden” Roberta Thomasa (reż. Z. Bessert, Jelenia Góra 1965),
- Gerszowa
- w „Ktoś nowy” Marka Domańskiego (reż. Tadeusz Kozłowski, Jelenia Góra 1966),
- Radczyni
- w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego (reż. T. Kozłowski, Jelenia Góra 1966),
- Szambelanowa
- w „Panu Jowialskim” Aleksandra Fredry (reż. T. Kozłowski, Jelenia Góra 1967),
- Wieśniaczka
- w „Cud mniemany czyli Krakowiacy i górale” Wojciecha Bogusławskiego (reż. T. Kozłowski, Jelenia Góra 1968),
- Głumowa
- w „Pamiętniku szubrawca” Aleksandra Ostrowskiego (reż. J. Szczęk, Jelenia Góra 1968),
- Pani Balbina
- w „Bardzo starzy oboje” Kazimierza Brandysa (reż. Grzegorz Galiński, Jelenia Góra 1968),
- Arina Pantelejmonowna
- w „Ożenku” Mikołaja Gogola (reż. T. Kozłowski, Jelenia Góra 1970),
- Bona
- w „Barbarze Radziwiłłównie” Alojzego Felińskiego (reż. Wojciech Skibiński, Jelenia Góra 1970),
- Stara
- w „Dobry człowiek z Seczuanu” Bertolda Brechta (reż. Wanda Laskowska, Jelenia Góra 1971),
- Katarzyna
- w „Domu otwartym” Michała Bałuckiego (reż. Tadeusz Żuchniewski, Jelenia Góra 1972),
- Wiślanka
- w „Legendzie” Stanisława Wyspiańskiego (reż. Henryk Tomaszewski, Jelenia Góra 1972),
- Orbanowa
- w „Zabawie w koty” Istvana Örkeny (reż. T. Żuchniewski, Jelenia Góra 1973),
- Salome
- w „Pierścieniu wielkiej damy” Cypriana Kamila Norwida (reż. Grzegorz Mrówczyński, Jelenia Góra 1973),
- Wróżka
- w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego (reż. Alina Obidniak, Jelenia Góra 1973),
- Kucharka
- w „W małym dworku” Stanisława Ignacego Witkiewicza (reż. K. Pankiewicz, Jelenia Góra 1974),
- Aasa
- w „Peer Gynt” Henryka Ibsena (reż. H. Tomaszewski, Jelenia Góra 1974),
- Babcia
- w „Tango” Sławomira Mrożka (reż. Juliusz Burski, Jelenia Góra 1974),
- Szechera
- w „Kleopatra i Cezar” Cypriana Kamila Norwida (reż. G. Mrówczyński, Jelenia Góra 1975),
- Zuzanna
- w „Każdy kocha Zuzię” Johna Patricka (reż. Maria Kaniewska, Jelenia Góra 1976),
- Babka
- w „Śniadaniu” Ryszarda Marka Grońskiego (reż. Wiesław Wodecki, Jelenia Góra 1977),
- Wiekowa dama i Stara służąca (2 role)
- w „Życiu człowieka” Leonida Andrejewa (reż. Krystian Lupa, Jelenia Góra 1977),
- Żebraczka
- w „Androkles i lew” George’a Bernarda Shaw (reż. H. Tomaszewski, Jelenia Góra 1977),
- Chór
- w „Ifigenii w Taurydzie” Johanna Wolfganga Goethe (reż. A. Obidniak, Jelenia Góra 1978),
- Rollisonowa
- w „Dziady część III” Adama Mickiewicza (reż. G. Mrówczyński, Jelenia Góra 1978),
- Dama dworu
- w „Iwona księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza (reż. Mikołaj Grabowski, Jelenia Góra 1978),
- Usta
- w „Nie ja” Samuela Becketta (reż. Zbigniew Mich, Jelenia Góra 1979),
- Pani Stara 1
- w „Odprawie posłów greckich” Jana Kochanowskiego (reż. Wiesław Górski, Jelenia Góra 1980),
- Alona
- w „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego (reż. Wojciech Kopciński, Jelenia Góra 1980),
- Pani Balbina
- w „Bardzo starzy oboje” Kazimierza Brandysa (reż. W. Kopciński, Jelenia Góra 1980),
- Przewodnik Chóru
- w „Edyp królem” Sofoklesa (reż. W. Kopciński, Jelenia Góra 1980),
- Baronowa
- w „Opowieści z lasku wiedeńskiego Ödöna von Horvatha (reż. W. Nurkowski, Jelenia Góra 1981),
- role epizodyczne
- w „Kolęda-Nocka” Ernesta Brylla (reż. A. Obidniak, Jelenia Góra 1982).
|
Ważniejsze prace reżyserskie:
- „Mysz kościelna” Fodora Laszlo (+ rola Zuzi Miske);
- Teatr Ziemi Opolskiej, Opole (1946)
oraz Teatr Dolnośląski, Jelenia Góra (1948),
- „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry,
- Jelenia Góra (1948),
- „Gdybym zechciała” Paula Geraldy i Rudolfa Spitzera,
- Jelenia Góra (1948),
- „Synowie” Arthura Millera,
- Jelenia Góra (1949),
- „Złoto w dolinie” Janusza Teodora Dybowskiego;
- Jelenia Góra (1950),
- „Drewniaczek” według „Pinokia” Carlo Collodio,
- Jelenia Góra (1950),
- „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej (+ rola Juliasiewiczowej);
- Jelenia Góra (1951),
- „Mąż i żona” Aleksandra Fredry (+ rola Elwiry);
- Jelenia Góra (1951),
- „Królowa śniegu” Eugeniusza Szwarca;
- Jelenia Góra (1951),
- „Trzydzieści srebrników” Howarda Fasta Howard (+ rola Jane Graham);
- Jelenia Góra (1952),
- „O krasnoludkach i sierotce Marysi” Marii Konopnickiej;
- Jelenia Góra (1953),
- „Dwie blizny” Aleksandra Fredry;
- Jelenia Góra (1953),
- „Świeczka zgasła” Aleksandra Fredry (+ rola Kasztelanowej);
- Jelenia Góra (1953),
- „Takie czasy” Jerzego Jurandota;
- Jelenia Góra (1954),
- „Intryga i miłość” Fryderyka Schillera (+ rola Lady Milford);
- Teatr Młodego Widza, Wrocław (1954),
- „Baśń o zaklętym kaczorze” Marii Kann;
- Teatr Młodego Widza, Wrocław (1955),
- „Pułapka na myszy” Agaty Christie;
- Teatr Rozmaitości, Wrocław (1957),
- „Brylantowa kolia” Aleksandra Olszakowskiego;
- Teatr Rozmaitości, Wrocław (1958),
- „Lilla Weneda” Juliusza Słowackiego;
- Jelenia Góra (1959),
- „Szklanka wody” Eugene Scribe’a;
- Teatr Nowy, Zabrze (1959),
- „Dotykać nie wolno” Miklosa Gyarfas;
- Jelenia Góra (1959),
- „Grzesznicy bez winy” Aleksandra Ostrowskiego (+ rola Heleny); Jelenia Góra (1960),
- „Kopciuszek” Stanisława Płonki Fiszera;
- Jelenia Góra (1960),
- „Intryga i miłość” Fryderyka Schillera;
- Jelenia Góra (1960),
- „Damy i huzary” Aleksandra Fredry;
- Jelenia Góra (1960),
- „Staś i Nel” Marii Gabrieli Plaskota według Henryka Sienkiewicza;
- Jelenia Góra (1961),
- „Pułapka na myszy” Agaty Christie (+ rola pani Boyle);
- Jelenia Góra (1961),
- „Mazepa” Juliusza Słowackiego;
- Jelenia Góra (1961),
- „Skąpiec” Moliera;
- Jelenia Góra (1961, 1963),
- „Łaźnia” Włodzimierza Majakowskiego;
- Jelenia Góra (1962),
- „Lampa Aladyna” Jana Wilczka (+ rola matki Aladyna);
- Jelenia Góra (1962),
- „Wilki w nocy” Tadeusza Rittnera;
- Jelenia Góra (1963),
- „Czarodziej z krainy księżyca” Pawła Maliarewskiego;
- Jelenia Góra (1963),
- „Trzy białe strzały” Jana Makariusa (+ rola Hinakagi);
- Jelenia Góra (1966),
- „Jak Krakowianki z czarta zakpiły„ Magdy Strumian (+ rola Baby);
- Jelenia Góra (1967),
- „Dwa klony” Eugeniusza Szwarca (+ rola Wasylissy);
- Jelenia Góra (1969),
- „Kłopoty zbója Madeja” Ludomira Leguta;
- Jelenia Góra (1971)
Role filmowe:
- 1978:
- Płomienie reż. Ryszard Czekała (jako babcia);
- 1980:
- Gorączka reż. Agnieszka Holland (jako Cywikowa);
- 1981:
- Debiutantka reż. Barbara Sass (jako matka Jerzego);
- 1982:
- Klakier reż. Janusz Kondratiuk (jako Gertruda – jedyna rola główna Zuzanny Łozińskiej w filmie)
Źródła:
- Hański Szymon. Gdy myślę aktorka...”Rocznik Jeleniogórski” 1982, T. 20, s.133-147.
- Tronowicz Henryk. Klakier. „Filmowy Serwis Prasowy” 1983, nr 7-8, s. 7-10.
W Internecie:
-
Film polski
Waldemar Wilk
|