Weimann Paul ur. 30 listopada 1867, Wrocław zm. 1945 (?) Jelenia Góra (?) |
Pochodził ze starej wrocławskiej rodziny. Obdarzony talentami artystycznymi był uzdolniony muzycznie i plastycznie. Po ukończeniu Magdalenäum (gimnazjum Magdaleny) we Wrocławiu zdecydował się w 1888 r. na studia we wrocławskiej szkole sztuki (Königliche Kunst- und Kunstgewerbeschule) w utworzonej w 1884 r. klasie malarstwa pejzażowego u Carla Ernsta Morgensterna (1847–1928). W czasie nauki uczestniczył w wyjazdach studyjnych na Śląsk i w Alpy Bawarskie. Po pięciu latach studiów we Wrocławiu kontynuował naukę na kursach mistrzowskich u Eugena Brachta (1842–1921) w berlińskiej Akademii Sztuki w latach 1897-1899. Po ślubie w 1900 r. przeprowadził się do Świerzawy, rodzinnego miasta żony. 6 czerwca 1907 r. przychodzi na świat jego syn, Heinrich, który pójdzie w ślady ojca zostając również malarzem. Paul Weimann żyjąc na uboczu, z dala od środowiska artystycznego, zajął się malarstwem tworząc prawie wyłącznie pejzaże, które powstawały w plenerze. Uzdolnienia muzyczne sprowokowały go ok. 1910 r. do podjęcia prób przedstawienia za pomocą cyklu rysunków pejzażowych muzyki Beethovena. Sławę przyniosły mu jednak realistyczne krajobrazy z pogórza karkonoskiego. Bardzo szybko znalazł wielu nabywców swoich obrazów wśród mieszkańców bliskiej okolicy, ale też z Berlina, Kolonii, Hamburga i innych miast Niemiec. W 1918 r. przenosi się do Jeleniej Góry (z powodu konieczności zapewnienia wykształcenia swoim dorastającym dzieciom). Kupił obszerny dom przy ulicy Chełmońskiego 17 (Seydel-Strasse) na południowym skraju Wzgórzu Kościuszki (Cavalierberg). Z okien jego domu rozciągał się piękny widok na Karkonosze. Tam i w pobliskim parku malował swoje pejzaże chętnie kupowane przez licznych wielbicieli gór i sztuki. Największą sławę przyniosły mu zimowe widoki Karkonoszy. Był mistrzem w oddawaniu różnych odcieni zimowego nastroju. Malował bardzo dużo, często powtarzał motywy ze szkodą dla wyrazu artystycznego swoich obrazów. Dawało to powody to krytyki artysty przez współczesnych mu krytyków. Do najciekawszych należą jego olejne studia malowane bezpośrednio w plenerze, często ukazujące ten sam fragment krajobrazu w różnych porach dnia i roku. Stanowiły one podstawę do wykańczanych w pracowni obrazów. Dzięki nim możemy stwierdzić, że był wrażliwym obserwatorem natury. Literatura:
Prace:W Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze
Katarzyna Kułakowska |
Słownik Biograficzny Ziemi Jeleniogórskiej | © Grodzka Biblioteka Publiczna 2006 Jelenia Góra |