Staats Gertrud ur. 21 lutego 1859, Wrocław zm. 21 czerwca 1938, Wrocław |
Urodziła się we Wrocławiu w zamożnej rodzinie kupieckiej; jej ojciec Adolf Staats był kupcem i rajcą miejskim. Wybudował on w 1856 roku, na dalekich wówczas południowych przedmieściach Wrocławia, willę z dużym ogrodem (na działce wielkości ok. 10.000 m2), przy później wytyczonej ulicy Powstańców Śląskich (Kaiser-Wilhelm Strasse 23). Miała cztery siostry. W domu tym Gertrud Staats mieszkała przez całe swoje życie. W latach szkolnych uczyła się rysunku u Hermanna Bayera (1829-1893) i na prywatnych lekcjach u malarki Fahlbusch. Naukę malarstwa rozpoczęła w 1878 r. (?) pobierając prywatne lekcje u Adolfa Dresslera (1822-1881), następnie w latach 1879-1881 w prowadzonej przez niego Pracowni Mistrzowskiej Malarstwa Krajobrazowego (Meisteratelier fűr Landschaftsmalerei) działającej przy wrocławskim Śląskim Muzeum Sztuk Pięknych (Schlesisches Museum der bildenden Kűnste). Z Dresslerem wyjeżdżała na studia plenerowe w Karkonosze, gdzie zatrzymywali się w Przesiece. W 1881 r. zadebiutowała na wystawach we Wrocławiu i Berlinie. Po śmierci Dresslera wyjechała w 1882 r. do Berlina, by kontynuować studia w Królewskiej Akademii Sztuki (Königlichen Kunstakademie). Pobierała prywatne lekcje u Hansa Frederika Gudego (1825-1903), w 1883 r., przez miesiąc pracowała pod kierunkiem Franza Skarbiny (1849-1910). W latach 1883-1884 studiowała we wrocławskiej Mistrzowskiej Pracowni Malarstwa Krajobrazowego u następcy Dresslera Carla Covena Schirma (1852-1928). W 1890 roku ojciec Gertrud Staats wybudował dla niej duże atelier malarskie w ogrodzie rodzinnego domu. Atelier stało się centrum skupiającym artystów i intelektualistów. Od 1902 r. należała do Stowarzyszenia Artystek Śląskich (Vereinigung Schlesischer Kűnstlerinnen), którego była współzałożycielką i pierwszą przewodniczącą (do 1906 r.). Było to stowarzyszenie zrzeszające samodzielne artystki, urodzone lub mieszkające na Śląsku, które wzięły udział w co najmniej trzech wielkich wystawach w Monachium, Dreźnie, Berlinie lub Wiedniu (szerzej patrz: Stadnicka – Brzezicka, K., Artystki Śląskie ok. 1880-1945, Toruń 2006, s. 46-77). Od czasu I wojny światowej coraz mniej wyjeżdżała poza Wrocław, co spowodowane było pogarszającą się sytuacją materialną. Głównym motywem jej malarstwa stały się martwe natury i kwiaty, pejzaże malowała już niezwykle rzadko. Początkowo malowała pod wpływem Dresslera pełne nastroju pejzaże, nawiązujące do romantycznego realizmu. Stopniowo widoczny jest wpływ nowych prądów impresjonizmu, secesji i ekspresjonizmu. Duży wpływ mieli na jej malarstwo założyciele szkoły Neu-Dachau: Adolf Hőlzel (1853-1934), z którym się spotkała w latach 1889, 1900 i 1908 oraz Ludwik Dill (1848-1940), z którym spotkała się 1900 r. Wystawiała od 1881 roku, najwięcej w Berlinie (1881, 1883, 1884, 1886, 1887, 1888, 1889, 1890, 1891, 1892, 1893, 1894, 1895, 1896, 1897, 1898, 1899, 1906, 1908, 1912, 1939 - Śląska Wystawa Sztuki), we Wrocławiu (1884 galeria Lichtenberga, 1908, 1913, 1920, 1927, 1929, 1933 wystawa w 100-lecie urodzin Dresslera, 1937 Śląska Wystawa Sztuki) i Monachium (1888, 1889, 1890, 1891, 1892, 1893, 1894, 1895, 1896, 1899, 1908, 1937). Brała udział w wystawach w Dreźnie (1884), Wiedniu (1887, 1889, 1891, 1892, 1894), Hamburgu (1888), Bremie (1890), Gdańsku (1893), Bytomiu (1904, 1905). Jej obrazy były wystawiane również w Jeleniej Górze: w 1897 r. na wystawie pejzaży karkonoskich oraz w okresie 23.04. – 6.05. 1908 wystawie Stowarzyszenia Artystek Śląskich. W lutym 1939 roku we Wrocławiu, już po śmierci artystki, odbyła się wystawa Śląskie malarstwo pejzażowe przed 30. laty (Schlesische Landschaftskunst vor 30 Jahren) zorganizowana dla upamiętnienia 80. rocznicy urodzin artystki w Śląskim Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu na której wystawiono 47 obrazów, 54 szkice, (głównie oleje na płótnie) Gertrud Staats. Na wystawie pokazano również obrazy Eugena Burkerta (1866-1922) i Roberta Sliwinskiego (1840-1902), którzy byli również uczniami Adolfa Dresslera. O spuściźnie po artystce oraz jej osobowości i życiu wiemy dzięki wspomnieniom Herthy Gerlinger-Brandes, jej ciotecznej wnuczce, która jest właścicielką około 25 obrazów ze spuścizny po Gertrud Staats oraz autorką wspomnień z ostatnich lat jej życia. Po I wojnie światowej, po śmierci ojca, w rodzinnym domu mieszkały trzy siostry: Marta, Gertrud i owdowiała w między czasie młodsza Eliza Goerlitz (babcia Herthy Gerlinger-Brandes). Inflacja ograniczyła możliwości finansowe kobiet, zmusiła artystkę do zaprzestania podróży artystycznych. Kobiety utrzymywały się z wynajmu dwóch mieszkań na parterze willi i dwóch atelier (w przybudówce od strony ogrodu znajdowały się 3 atelier, dwa duże na parterze i jedno w przyziemiu) oraz ze sprzedaży obrazów Gertrud Staats. Mieszkały w 4 pokojowym mieszkaniu na I piętrze rodzinnego domu. Siostry żyły w przyjaźni, dzieląc między siebie sprawiedliwie obowiązki. Była średniego wzrostu, szczupła, ubierała się według mody obowiązującej w końcu XIX w. Najczęściej występowała w długiej, ciemnej fałdzistej spódnicy i żakiecie wciętym w pasie, białej bluzce z żabotem spiętym ozdobną broszą. Do końca życia zachowała energię i cierpliwość, ze spokojem znosiła wszelkie przeciwności losu (trudności materialne, chorobę). Jej obrazy i rysunki znajdują się między innymi w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, we Wrocławiu, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze. Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego w Ziębicach, zbiorach prywatnych. Literatura:
Obrazy - Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze
Elżbieta Ratajczak |
Słownik Biograficzny Ziemi Jeleniogórskiej | © Grodzka Biblioteka Publiczna 2006 Jelenia Góra |