Wraz z ojcem, inżynierem papiernictwa, zwiedził sporą część Niemiec. Częste przenosiny służbowe ojca spowodowały, że Bernhard zdawał maturę w 1938 w Cieplicach, gdzie akurat czasowo mieszkali jego rodzice. Studiował aktorstwo pod kierunkiem Gustafa Gründgensa; zadenuncjowany przez kolegów na przełomie 1938/39 trafił do obozu koncentracyjnego w Sachsenhausen. To, że rodzinie udało się go stamtąd wyciągnąć, do końca życia uważał za cudowną drugą szansę na życie. Został objęty zakazem pracy w Berlinie; w 1940 debiutował na scenie rolą Fausta w Schönbrunner Schlosstheater w Wiedniu. W tym samym roku debiutował na ekranie rolą w "Der Postmeister" Gustava Ucicky’ego. W latach 1944-50 występował na scenach w Zurychu i Bazylei w Szwajcarii. Wrócił do Niemiec na stałe w 1950; występował i reżyserował w Wiedniu, Berlinie, Bremie, Monachium i Zurychu. W 1960 opublikował album swoich fotografii "Zwei Gramm Licht".
Od początku 50-tych szybko zdobywał popularność ekranową jako aktor charakterystyczny. Grał u najlepszych realizatorów kina niemieckiego: Haralda Brauna w "Der fallende Stern" (1950), Helmuta Käutnera w "Ostatnim moście" ("Die letzte Brücke"; 1953), Laszlo Benedeka w "Dzieci, matki i generał" ("Kinder, Mütter und ein General"; 1955); w 1956 pod kierunkiem Georga. W. Pabsta stworzył postać pułkownika von Stauffenberga w "Es geschah am 20. Juli".
W 1958 wystąpił w zrealizowanym przez siebie dokumencie "Warum sind sie alle gegen uns?" o problemie "trudnej" młodzieży; w następnym roku przedstawił pacyfistyczny dramat z II wojny światowej "Die Brücke". Film zdobył ogromne uznanie w świecie; nagrodzony został m. in. Nominacją do "Oscara" i zaproszeniem reżysera do Hollywood. Przed wyjazdem zrealizował jeszcze "Das Wunder des Malachias" o niemieckim "cudzie gospodarczym" lat 60-tych. W następnych latach reżyserował głównie dla Amerykanów i występował jako aktor w Europie. Sukcesem były zrealizowane przez Wickiego epizody niemieckie w "Najdłuższym dniu" (pozostałe części realizowali Ken Annakin i Andrew Marton), poświęconym lądowaniu Aliantów w 1944 w Normandii; z dramatycznego tekstu Friedricha Dürrenmatta ("Wizyta starszej pani") na ekranie po ingerencjach producentów pozostał jeszcze jeden sprawnie opowiedziany melodramat. Również szpiegowski obraz "Morituri" o II wojnie światowej pomimo udziału gwiazd Hollywood w obsadzie (Yul Brynner, Marlon Brando) rozczarowuje.
Wrócił na stałe do Europy w początku lat 70-tych. Po dobrym przyjęciu telewizyjnych adaptacji Günthera Kunerta ("Karpfs Karriere") i Josepha Rotha ("Das falsche Gewicht") przeniósł na ekran powieść Güntera Herburgera "Die Eroberung der Zitadelle"; z maestrią i taktem nakreślił w tym czasie dokumentalny portret wielkiego aktora i swojego przyjaciela Curda Jürgensa ("Curd Jürgens - Der Filmstar, der vom Theater kam").
Do własnych wspomnień z lat młodości sięgnął w zrealizowanym we współpracy z kinematografią NRD "Die Grünstein-Variante". Również kolejne spotkanie z prozą Josepha Rotha ("Das Spinnennetz") rozliczał się z faszyzmem; podobnie ostatnia praca reżyserska Wickiego: "Sansibar oder der letzte Grund" według powieści Alfreda Anderscha.
Solidne rzemiosło, dobra praca z aktorami i właściwy materiał literacki leżały u podstaw jego sukcesów (nagroda za reżyserię "Das Wunder des Malachias" na MFF w Berlinie Zachodnim).
W ostatnich latach życia Wicki pracował głównie jako aktor, najczęściej w filmach przyjaciół i w popularnych serialach TV.
Od 2002 w Monachium przyznawane są Nagrody jego imienia (Bernhard Wicki-Filmpreis) dla osób związanych z niemiecką kinematografią.
Był dwa razy żonaty: z aktorką Agnes Fink i z Elisabeth Endriss.
Nagrody i odznaczenia:
1959 - Bundesfilmpreis za film Warum sind sie gegen uns?
1960 - Bundesfilmpreis za film Die Brücke
1960 - Nominacja do Oscara za Die Brücke
1971 - Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie Zachodnim za Das Wunder des Malachias
1962 - Bundesfilmpreis za film Das Wunder des Malachias
1972 - Bundesfilmpreis za film Das falsche Gewicht
1976 - Bundesfilmpreis za wieloletnią i owocną pracę na rzecz kina niemieckiego
1977 - Bundesfilmpreis za film Die Eroberung der Zitadelle
1985 - Bundesfilmpreis za film Die Grünstein-Variante
1989 - Bundesfilmpreis z okazji 40-lecia powstania RFN za Die Brücke
1989 - Nominacja do Oscara za Das Spinnennetz
Filmy (jako reżyser):
1958: Warum sind sie gegen uns? [śr. m.];
1959: Die Brücke;
1961: Das Wunder des Malachias;
1962: Najdłuższy dzień (The Longest Day);
1964: Wizyta starszej pani (The Visit);
1965: Morituri / The Saboteur: Code Name Morituri;
1965: Transit [nieuk.];
1967: Der Paukenspieler now. 4: "Die Träne";
1971: Das falsche Gewicht [tv];
1971: Karpfs Karriere [tv];
1977: Die Eroberung der Zitadelle;
1977: Curd Jügens – der Filmstar, der vom Theater kam [dok.];
1985: Die Grünstein – Variante;
1987: Sansibar oder Der letzte Grund [tv];
1989: Das Spinnennetz
Bibliografia:
- Zander, P. Bernhard Wicki. Berlin 1995. ISBN 3-929470-04-7.
- Blank, R. Jenseits der Brücke. Bernhard Wicki. Ein Leben für den Film. 1999.
- Weber, A. Er kann fliegen lassen. Gespräche und Texte über Bernhard Wicki. St. Pölten 2000.
Waldemar Wilk
Fot. za: Fischer, Robert, Hembus, Joe. Der neue deutsche Film : 1960 - 1980. München : Goldmann, 1981, s. 148.
|