Geier Pankracy przydomek: Vulturinus lub Cervi Montanus ur. ok. 1480, Jelenia Góra zm. po 1521 |
Dokładna data jego urodzin pozostaje nieznana. Rozpoczął edukację w szkole łacińskiej w Jeleniej Górze. W latach poprzedzających studia być może przebywał w Wiedniu w otoczeniu Konrada Celtisa i mógł należeć do Collegium poetorum et mathematicorum. W 1504 r. studiował w Padwie teologię. W 1521 r. wstąpił do klasztoru augustianów-pustelników i był lektorem Pisma św. w klasztorze w Nysie i w niższym seminarium duchownym przy kościele Piotra i Pawła. Data jego śmierci oraz okoliczności pozostają nieznane. TWÓRCZOŚĆPodczas pobytu we Włoszech napisał poemat Silesia Bresla ect. (Panegiryk Śląski), liczący 611 wersów napisany łacińskim heksametrem. Wydany został po raz pierwszy w 1521 roku przez Michaela Schwartzpecka, a wydrukowany przez Adama Dyona. W 1740 roku Gotlieb Linder przetłumaczył go na język niemiecki. Budowę poematu można przedstawić następująco: inwokacja (1-54); charakterystyka ziemi śląskiej oraz zamieszkującej ją ludności (55-125); opis miast: Wrocławia (126-259), Świdnicy (262-276), Strzegomia (277-286), Nysy (295-313), Legnicy (314-339), Jeleniej Góry (340-459), Lwówka (460-469), Jawor (570-489), Dzierżoniów (490-501), inne miasta m.in. Brzeg, Bolesławiec, Grodków, Chojnów, Strzelin, Opole, Prochowice (502-586); góra Sobótka (587-596); zakończenie, na które składają się trzy modlitwy: do św. Jadwigi, do Boga-Ojca, do Chrystusa (597-611).
Poncratius Vulturinus Na Bobru nurt przysiągłbym: Padwa, 1504 Myślą przewodnią poematu jest uświetnienie ziemi ojczystej, głoszenie chwały i sławy Śląska oraz jego pracowitych, szlachetnych i przejawiających cnoty chrześcijańskie mieszkańców. Szczegółową interpretację utworu oraz umiejscowienie na tle tradycji antycznej daje nam artykuł Joanny Rostropowicz Pankracego Vulturinusa „Pochwała Śląska” [2]. Kontekst historyczno-kulturowy w pełni objaśnia nam Teresa Bogacz w artykule Renesansowy panegirysta z Jeleniej Góry Pankracy Vulturinus[3]. O innych utworach Pankracego nic nie wiadomo. Badacze sugerują, iż wpływ na to mogły mieć pogłębiające się wpływy reformacji na Śląsku, co spowodowało skupienie się Vulturinusa na pracy duszpasterskiej. Literatura:
Przypisy:[1](fragment zamieszczony w czasopiśmie Skarbiec ducha gór, nr 4/99, s. 12. Źródło: https://jbc.jelenia-gora.pl/dlibra/docmetadata?id=1058). [2]J. Rostropowicz, Pankracego Vulturinusa „Pochwała Śląska”, W: Tradycje kultury antycznej na Śląsku, pod red. J. Rostropowicz. Opole 1997, s. 95-125. [3]T. Bogacz, Renesansowy panegirysta z Jeleniej Góry Pankracy Vulturinus W: Rocznik Jeleniogóski, T. 15, 1977 r., ss. 125-137. Grzegorz Kopeć |
Słownik Biograficzny Ziemi Jeleniogórskiej | © Książnica Karkonoska 2009 Jelenia Góra |