| Jeleniogórzanin - lekarz chirurg, artysta fotografik, patriota, społecznik
|
Jan Kotlarski urodził się 13 czewca 1938 r. w Borowie. Rodzice Edmund Kotlarski i Józefa z d. Studer poznali się w tamtejszym majątku ziemskim, gdzie oboje pracowali. Pod koniec 1938 r. przenieśli się do Nieborowa. Janusz Radziwiłł zatrudnił Edmunda jako zarządcę ogrodów i parków przypałacowych i wynajął dom. Jan poznawał świat w gronie książęcych dzieci: Ferdynanda i Krystyny, co potwierdzają nieliczne, zachowane fotografie. Wojnę Kotlarscy przetrwali w Nieborowie. Tu przyszła na świat jego jedyna siostra Elżbieta Antonina.
W 1947 r. przybyli do Jeleniej Góry i zamieszkali przy Pl. Stalingradu. Ojciec nabył ziemię pod ogrodnictwo (obecny teren bazaru Flora). Po upaństwowieniu Kotlarscy stracili cały majątek. Edmund został w zamian dyrektorem Państwowego Gospodarstwa Ogrodniczego a żona kierowniczką kwiaciarni Flora.
Jan rozpoczął edukację w SP 1. Było to dla niego duże przeżycie, bo znalazł się w licznej, klasowej gromadzie (w Nieborowie nauczanie początkowe prowadziła guwernantka Radziwiłłów). Naukę kontynuował w I LO im. S. Żeromskiego. Okres dorastania to krótka przynależność do ZHP, wyprawy w góry, przyjaźnie i pierwsze zdjęcia wykonane aparatem Praktica podarowanym przez ojca. W tym czasie zdobył podstawowe wiadomości z obróbki materiałów fotograficznych. W 1956 r. otrzymał świadectwo dojrzałości. Uczęszczał do Studium Chemicznego i na kursy przygotowawcze, by w 1958 r. rozpocząć studia we Wrocławiu na Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej.
Kontakt ze środowiskiem twórczym dużego miasta spotęgował rozwój zainteresowań fotografią. Pierwszym profesjonalnym nauczycielem w tej dziedzinie był prof. Bronisław Kupiec, kierownik Zakładu Fotografii Medycznej; pierwszymi sukcesami – wygranie konkursu fotograficznego w 1959 r. na fotoreportera Magazynu Gazety Robotniczej i kilka wyróżnień czasopisma Turysta.
Wrocław nie zatrzymał Kotlarskiego. Po ukończeniu studiów w 1964 r. z dyplomem lekarza powrócił do Jeleniej Góry. Po dwuletnim stażu zatrudnił się w Szpitalu Miejskim jako asystent oddziału chirurgicznego. Rozpoczął specjalizację w zakresie chirurgii (uzyskał ją w 1970 r.). Podjął również pracę na Oddziale Torakochirurgii w Sanatorium Przeciwgruźliczym w Bukowcu. To okres fascynacji zawodem lekarza.
W jego notatkach odnajdujemy zapis:
Zarówno charakter moich studiów, jak i wykonywanego zawodu, powoduje, że w centrum moich zainteresowań pozostaje od dawna człowiek. Człowiek jako dobro najwyższe. Wybierając bowiem zawód lekarza, trzeba z góry założyć, że będzie to permanentna służba wobec chorego, słabszego, potrzebującego pomocy. Zatem działalności lekarskiej muszą być podporządkowane wszelkie inne formy aktywności, w tym również aktywność twórcza, czy działalność artystyczna[1].
W 1965 r. zapisał się do Stowarzyszenia Miłośników Fotografii Artystycznej w Jeleniej Górze, późniejszego Jeleniogórskiego Towarzystwa Fotograficznego, w którym w latach 1976-80 był wiceprezesem. Brał udział w konkursach i wystawach pod nazwą Sudety, zdobywał liczne nagrody, wyróżnienia. Fascynacja górami, pejzażem Karkonoszy to jednak było za mało w twórczych penetracjach.
Los pozwolił mu zetknąć się z artystami tej miary co Vlastimil Hofman czy Józef Gielniak. Młody lekarz poznał znanego grafika w Bukowcu, gdzie Gielniak znalazł ostatnią przystań twórczą. Kotlarski był zaintrygowany nim i jego dziełami. Praca w sanatorium umożliwiła krótkie spotkania i rozmowy o sztuce, które silnie wpływały na kształtowanie wrażliwości estetycznej Jana, budziły refleksje o ludzkiej kondycji, zachowaniach w warunkach szpitalnych, granicach możliwości pomocy choremu i bezsilności w tym zakresie.
Wypowiedział wówczas znamienne słowa:
Pragnieniem moim obecnie i na przyszłość jest dokonanie próby fotograficznego przekazu tych problemów społeczeństwu. Jest to bowiem problem nas wszystkich, dużo się wprawdzie o nim mówi i pisze, ale niewspółmiernie mało jest opracowań ikonograficznych. I dalej: Fascynuje mnie perspektywa osiągania nowych wartości w relacji fotografia – medycyna poprzez twórcze uczestnictwo szerokim nurcie współczesności[2].
W latach 1974-75 pracował na Oddziale Chirurgii Ogólnej Sanatorium w Bukowcu, pełniąc obowiązki zastępcy ordynatora, potem jako chirurg w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Jeleniej Górze, w którym pozostał do emerytury. Wspominał, że praca trwała czasami po 32 godziny bez przerwy. Stykał się z bezmiarem ludzkiego nieszczęścia i tajemnicą człowieczeństwa. Przekładało się to na jego pracę twórczą w zakresie fotografii.
Pierwsze ważne zagraniczne trofeum Kotlarskiego to nagroda – wyróżnienie w Portugalii na 24 Międzynarodowym Salonie Fotografii w Barreiro za Akt w czerni I w 1975 r.
Jan należał w tym czasie do dwóch grup: warszawska A 74 integrowała środowiska fotograficzne w Polsce i upowszechniała ich dorobek w świecie; SEKTOR powstała w 1976 r. w Jeleniej Górze. Zrzeszała czterech członków. Młodzi organizowali wystawy, uczestniczyli w konkursach - stawali się znani w środowisku artystów fotografików. Jan był nagradzany w Japonii, Australii, Hong-Kongu, Hiszpanii, Portugalii.
Największy rozgłos i uznanie przyniosła Janowi wystawa A jednak jestem - swoisty apel w obronie życia. W ITD ukazał się dramatyczny protest Anny Musiałówny przeciwko aborcji pt. Najgorszy środek antykoncepcyjny. To właśnie z nim wszedł w dialog fotograficzną narracją, tworząc wymowny kontrapunkt.
Komisarz wystawy Jerzy Olek pisał:
pokazujący, w identycznych niemal, ciasnych kadrach, narodziny człowieka, napawa – jakże potrzebnym w kontekście innych reportaży – optymizmem, lapidarnie spointowanym reprodukcją karty „zgłoszenia urodzenia noworodka”. On też stanowi nową, zwartą formalnie i symboliczną w przekazie treściowym, propozycję spojrzenia na akt przyjścia na świat dziecka[3].
Wystawa zrobiła we Wrocławiu furorę. Domek Romański odwiedzały tłumy. Wernisaż przerodził się w burzliwą dyskusję ginekologów, studentów Akademii Medycznej, przyszłych matek (które podobno przychodziły grupowo) i fotografów.
Fotografowanie w szpitalu nawet lekarzowi nastręcza wiele trudności(…). Warto jednak ponosić ów trud już choćby dlatego, by usłyszeć co powiedział mi jeden z mężów po obejrzeniu „Aktu urodzenia”: „będę musiał być lepszy dla mojej żony”. Tego typu słowa są dla mnie – jako lekarza i fotografa – większą nagrodą za zdjęcia, niż uznanie krytyki i wystawowej publiczności
– skomentował autor zdjęć[4].
Akty Kotlarskiego urzekają do dziś. Wpisane w pejzaż Karkonoszy ukazują wyjątkowość ciała kobiety, gdzie tajemnica splata się z pięknem i delikatnie odsłania szlachetny zamiar Stwórcy.
Ryszard Łubowicz nazywał je „rzeźbiarskimi”:
Jakby wiele zaczerpnął ze specyfiki malarstwa a nawet grafiki i rzeźby. Zamiast gładkości i bieli ciała kobiecego fotografik proponuje nam swoiste formy „rzeźbiarskie”(…) Jest to zatem inna, „niepiękna” strona ludzkiego ciała – na zdjęciach Kotlarskiego uzyskująca rangę sakralizowanego symbolu[5].
Obfity twórczo okres lat 70-tych pomógł autorowi dostać się w maju 1980 r., w poczet elitarnego Związku Polskich Artystów Fotografików (nr leg. 545). Kotlarski uznał to wydarzenie za wielki sukces, umożliwiający dalszy rozwój twórczy. Jego promotorem był znany artysta fotografik, a później przyjaciel Tomasz Olszewski. Do najważniejszych nagród tego okresu należą:
- Złoty medal FIAP za Akt w czerni II na VIII Międzynarod. Salonie Fotografii Artystycznej Venus 77
- Złote trofeum i złoty medal PSA za zestaw: Jestem II, na 32 the Hong Kong International Salon of Pfotography-77
Lata 80-te to bogaty etap w życiu Kotlarskiego. Zdobył I nagrodę i Złoty Medal na Krajowej Wystawie Fotografii Artystycznej CZŁOWIEK w Tarnowie za fotografię pt. Narodziny. Był współinicjatorem I Ogólnopolskiego Biennale Fotografii Górskiej – od 1980 r. najważniejszej imprezy tego typu w regionie.
Współorganizował Karkonoski Oddział ZPAF, któremu przewodził w latach 1981-89 r. Uczestniczył aktywnie w życiu artystycznym Okręgu Dolnośląskiego ZPAF. Jego dorobek i wizerunek zaprezentowano na wystawie POSTAWY TWÓRCZE WROCŁAWSKIEGO ŚRODOWISKA FOTOGRAFICZNEGO.
W 1981 r. przygotował w KMPiK w Jeleniej Górze indywidualną wystawę pt. Obszary nadziei. Tytułowe obszary to przestrzenie objęte sacrum chorego i lekarza, to sala i pole operacyjne, pośpieszny balet zwinnych rąk, kroplówki i czujne spojrzenia pielęgniarek – a wszystko zda się generuje nadzieję powodzenia, życia, ocalenia człowieka.
W 1984 r. otwarto w Galerii JTF wystawę Kotlarskiego pt. Rybim okiem – dramatyczny apel społeczny wobec zjawiska alkoholizmu, którym interesował się od lat; pracował w Społecznym Komitecie Przeciwalkoholowym.
Przewodniczący Oddziału Wojewódzkiego dr Roman Jankiewicz napisał:
Jestem przekonany, że w kraju, w którym 4 miliony osób konsumuje w ilościach nadmiernych alkohol z całą powagą należy traktować ten problem i realizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Za opracowanie prezentowanej wystawy, doceniając olbrzymi wkład pracy i niezaprzeczalne walory artystyczne zdjęć składam serdeczne podziękowanie i wyrazy uznania artyście[6].
Jego uwagę pochłaniały przemiany w kraju, był przejęty wydarzeniami i po części w nich uczestniczył (strajk w Fampie, wiec z Lechem Wałęsą). Wszystko dokumentował, zgromadził pokaźny materiał fotograficzny. Znikomą część wykorzystano w antologii wierszy patriotycznych pt. A w sercu Polska.
W 1983 r. ożenił się z Elżbietą z d. Karmelita. Poznali się jeszcze w połowie lat 70-tych. Mimo, że nie mieli dzieci a życie poddawało ich ciężkim próbom – przeżyli zgodnie 27 lat.
Lata 90-te to wspólne podróże po Europie. Jana interesowała sztuka i jej dokumentowanie. Ogarnęła go pasja fotografowania zabytków, w tym bogatego dziedzictwa kulturowego Śląska. Zebrany materiał posłużył do wydania w 1997 r. albumu pt. Krzeszów uświęcony łaską (oprawny w skórę egzemplarz darowano Janowi Pawłowi II ) oraz, w 1999 r., przewodnika po najważniejszych zabytkach województwa jeleniogórskiego – Monasticonu Cysterciensie Poloniae.
Ceniony i szanowany w gronie kolegów pełnił wiele społecznie odpowiedzialnych funkcji. W latach 90-tych Kotlarski był członkiem Komisji Kwalifikacyjnej Okręgu Dolnośląskiego ZPAF oraz Sądu Koleżeńskiego Zarządu Głównego ZPAF w W-wie.
Zaangażowanie w życie społeczne i polityczne miasta i regionu zaowocowało wyborem Kotlarskiego na radnego (1998-2002) z ramienia AWS. Interweniował w ważnych sprawach obywatelskich: prywatyzacji lokali mieszkalnych, stworzenia ośrodka Caritas, Radia Plus w Legnicy, obronie SP11.
W 2003 r. JTSK wydało album pt. Zabytki Jeleniej Góry i powiatu ze zdjęciami Kotlarskiego i tekstem Wojciecha Kapałczyńskiego. Praca Jana trwała 7 lat, wykonał kilka tysięcy zdjęć 232 zabytków. Wersja niemiecka albumu rozeszła się w mgnieniu oka.
Prasa pisała:
Efektowne wydawnictwo „Zabytki Jeleniej Góry i powiatu” to książka, jakiej dotąd nie było.(…) to ważne i wartościowe wydawnictwo. Przede wszystkim dlatego, że do tej pory ukazała się tylko jedna fachowa publikacja poświęcona jeleniogórskim zabytkom[7].
Ciężka praca Jana Kotlarskiego została okupiona chorobą i kalectwem. Umarł 22 marca 2010 r. Został pochowany na Starym Cmentarzu w Jeleniej Górze.
każdą zmarszczką zakreślam granice
mego raju
każdym uniesieniem rąk granice
mojego piekła
zaciskaniem warg
natężenie mojego krzyku
łzą – szczęścia przyjście
i odejście
Elżbieta M. Karmelita Kotlarska
Przypisy:
[1]J. Kotlarski. Zamierzenia twórcze. Archiwum rodzinne.
[2]Ibidem.
[3]J. Olek. Życie fotografią. „Wiadomości” 1979 [br. nr], 29.XI.
[4]Ibidem.
[5]Jan Kotlarski – Akt I. Jelenia Góra, 1978.
[6]Jan Kotlarski – Rybim okiem. Jelenia Góra, 1984.
[7]D. Antosik. Album, jakich mało. „Nowiny Jeleniogórskie” 2003, nr 10, s. 12.
Bibliografia:
- Antosik Daniel. Album, jakich mało. „Nowiny Jeleniogórskie” 2003, nr 10, s. 12.
- Archiwum prywatne Elżbiety M. Karmelity Kotlarskiej.
- Jan Kotlarski Akt I. Wstęp Ryszard Łubowicz. Jelenia Góra: Klub Międzynarodowej Prasy i Książki, 1978.
- Jan Kotlarski Rybim okiem. Jelenia Góra: Jeleniogórskie Towarzystwo Fotograficzne, 1984.
- Olek Jerzy. Życie fotografią. „Wiadomości” 1979 [br.nr], 29.XI.
- Konrad Przeździęk. Misterium narodzenia. Z (nie)obecnym Janem Kotlarskim. „Jelonka.com” 2011, 22.03.2011
Najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie fotografii:
- Nagroda – wyróżnienie w Portugalii na „24 Międzynarodowym Salonie Fotografii” w Barreiro za Akt w czerni I, w 1975 r.;
- Złoty medal FIAP za „Akt w czerni II” na VIII Międzynarodowym Salonie Fotografii Artystycznej Venus 77;
- Złote trofeum i złoty medal PSA za zestaw Jestem II, na 32 the Hong Kong International Salon of Pfotography’77;
- Brązowy medal w kategorii eseju fotograficznego za Akt urodzenia, na 20 the International Exhibition of Photography Sydney’77;
- Srebrne trofeum za zestaw Jestem II na 15 the International Salon of Photography Hong Kong-77;
- II nagroda My Dolnoślązacy – Wrocław 77;
- I i II nagrody w trzech kat.: Akt, Dziecko, Reportaż na I Wojewódzkim Przeglądzie Fotografii’77;
- II nagroda za Oczami chorego; Pierwsze łzy na III Ogólnopolskiej Wystawie Fotografii Artystycznej’77;
- Wyróżnienie Złocisty Jantar za Akt urodzenia w Konkursie Fotografii Polskiej, w 1978 r.;
- I nagroda w kat. Dziecko w Konkursie Fotografii Artystycznej, w 1979 r.;
- Złoty medal i I nagroda za Narodziny na Krajowej Wystawie Fotografii Artystycznej Człowiek – 80.
Wystawy indywidualne i zbiorowe Jana Kotlarskiego:
- 1976 r.
- „KAMIENNA” – KMPiK w Jeleniej Górze
- 1978 r.
- „KAMIENNA” – Bolesławiecki Ośrodek Kultury
- „A JEDNAK JESTEM” – Wrocławska Galeria Fotografii „Domek Romański” we Wrocławiu
- „A JEDNAK JESTEM” – „Klub Lekarza” w Bydgoszczy
- „AKT” – KMPiK w Jeleniej Górze
- „AKT” – Z. O. „INTERMODA” we Wrocławiu
- 1981 r.
- „OBSZARY NADZIEI” – KMPiK w Jeleniej Górze
- 1984 r.
- „RYBIM OKIEM” – Galeria JTF w Jeleniej Górze
- „RYBIM OKIEM” – Wałbrzyska Galeria Fotografii w Wałbrzychu
- 1985 r.
- „RYBIM OKIEM” – „Świdnickie Dni Fotografii” w Świdnicy
- 1987 r.
- „Z okazji 40-lecia ZPAF” – „Galeria Zachęty” w Warszawie
- 1997 r.
- „Zabytki Województwa Jeleniogórskiego” – Kościół św. Barbary w Wojcieszycach – Muzeum Okręgowe w Jeleniej Górze
- „Z okazji 50-lecia ZPAF” – Wrocław
- 2001 r.
- „Z okazji 40-lecia JTF” – Jelenia Góra
- 2003 r.
- „Zabytki Jeleniej Góry i powiatu” – pałac w Łomnicy
Wyróżnienia państwowe:
- W 1979 r. otrzymał przyznaną przez Ministerstwo Kultury i Sztuki odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”.
- W 1981 r. otrzymał stypendium twórcze przyznane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.
- W 1987 r. otrzymał medal „150-lecia fotografii”.
- W 1989 r. pismem z dnia 18 stycznia z Ministerstwa Kultury i Sztuki został ustanowiony rzeczoznawcą dzieł sztuki współczesnej w zakresie fotografii.
Jego fotografie i publikacje znalazły się w zbiorach:
- Muzeum Narodowego we Wrocławiu
- Muzeum Okręgowego w Jeleniej Górze
- Bibliotece Uniwersyteckiej w Heidelbergu
- Bibliotece Watykańskiej
Materiał ilustracyjny:
- Zdjęcie główne: Jan A. Kotlarski (fot. E. Kotlarska).
- Zdjęcia w kolumnie bocznej:
- Ślub rodziców - Edmunda i Józefy.
- Nieborów. Szczęśliwa rodzina; Jaś, z siostra Elą i rodzicami (Arch.).
- Park w Nieborowie. Z matką.
- Portret trzylatka (Arch.).
- Na drabince w Nieborowie. (Arch.).
- Zabawa w piaskownicy, pałac w Nieborowie; od lewej: dzieci Księcia Janusza Radziwiłła Ferdynand i Krystyna, w środku Jan Kotlarski (Arch.).
- Dzieci Radziwiłłów.
- Rodzice, Józefa i Edmund w ogrodzie – obecnie teren bazaru Flora (fot. J. Kotlarski).
- Jelenia Góra. Spacer z ojcem i siostrą (Arch.).
- Jan Kotlarski jako harcerz. Z ciocią Marysią.
- Pierwszy rower (Arch.).
- Jelenia Góra. Pierwsza Komunia św. (Arch.).
- Matury czas (Arch.).
- Pierwszy papieros (Arch.).
- Studenckie praktyki (Arch.).
- Pasja fotografowania (Arch.).
- W plenerze. Wacław Narkiewicz i Jan Kotlarski.
- W plenerze.
- Jan A. Kotlarski.
- Wśród kolegów z Oddziału Chirurgicznego (fot. J.Kotlarski).
- Na jubileuszu w BWA 13.05.2008 r. (fot. K. Przeździęk).
- Jan A. Kotlarski (fot. E. Kotlarska).
- Zdjęcia w tekscie:
- Jan Kotlarski - fotograf:
- W plenerze.
- W koleżeńskim gronie – pracownia fot. u Korczów; od lewej: Danuta Bielicka-Korcz, Tadeusz Dziedzicki, Mieczysław Hładki, Wacław Narkiewicz, Jan Korcz, Jan Kotlarski, Waldemar Wydmuch (fot. J. Korcz).
- W plenerze (fot. W. Jaworski).
- Otwarcie wystawy; od lewej Stanisław Pater, Zygmunt Klementowski (czwarty), Jerzy Aleksandrowicz, Stanisława Ciechanowska( w głębi) i Jan Kotlarski (fot. H. Stobiecki).
- Test. Z Janem hr. Raczyńskim (fot. W. Narkiewicz).
- Fotograficzne warsztaty. Z aparatem Jan Raczyński.
- Jan Kotlarski - lekarz:
- Na zgrupowaniu służby medycznej; pierwszy od lewej Jan Kotlarski (Arch.).
- Operacja – precyzja i tempo 1.
- Operacja – precyzja i tempo 2.
- Jan Kotlarski – chirurg 1 (fot. T. Olszewski).
- Jan Kotlarski – chirurg 2 (fot. T. Olszewski).
- Jan Kotlarski – chirurg 3 (fot. T. Olszewski).
- Balet rąk z cyklu: Obszary nadziei 1.
- Balet rąk z cyklu: Obszary nadziei 2.
- Balet rąk z cyklu: Obszary nadziei 3.
- Akty:
- Zwycięskie Akty w czerni 1.
- Zwycięskie Akty w czerni 2.
- Zwycięskie Akty w czerni 3.
- A jednak jestem:
- Narodziny fot. z cyklu: A jednak jestem 1.
- Narodziny fot. z cyklu: A jednak jestem 2.
- Narodziny fot. z cyklu: A jednak jestem 3.
- Kamienna:
- Kamienna zimą 1.
- Kamienna zimą 2.
- Kamienna zimą 3.
- Kamienna zimą 4.
- Kamienna zimą 5.
- Kamienna zimą 6.
- Kamienna 1.
- Kamienna 2.
- Kamienna 3.
- Kamienna 4.
- Kamienna 5.
- Kamienna 6.
- Rybim okiem:
- Fot. z cyklu: Rybim okiem 1.
- Fot. z cyklu: Rybim okiem 2.
- Fot. z cyklu: Rybim okiem 3.
- Fot. z cyklu: Rybim okiem 4.
- Fot. z cyklu: Rybim okiem 5.
- Jan i Elżbieta Kotlarscy:
- Ślub Jana i Elżbiety Kotlarskich.
- Razem z żoną Elżbietą M. Karmelita Kotlarską (fot. T. Olszewski).
- Podróże na południe (fot. W. Wojtas; A. Makuch).
- Ostatni raz na Śnieżce, z żoną Elżbietą (fot. J.Kotlarski).
- Jan Kotlarski i sztuka:
- Pasją zabytki. Krzeszów, freski M. Willmana 1.
- Pasją zabytki. Krzeszów, freski M. Willmana 2.
- Pasją zabytki. Krzeszów, freski M. Willmana 3.
- Huta szkła w szklarskiej Porębie.
- Szkło artystyczne w zbiorach Muzeum Karkonoskiego 1. Fot. Jan Kotlarski.
- Szkło artystyczne w zbiorach Muzeum Karkonoskiego 2. Fot. Jan Kotlarski.
- Szkło artystyczne w zbiorach Muzeum Karkonoskiego 3. Fot. Jan Kotlarski.
Autor - Elżbieta Kotlarska
|