| Aktor i reżyser teatralny, wieloletni dyrektor artystyczny Teatru Narodowego w Warszawie oraz Teatru Nowego w Warszawie. W latach 1945-1946 związany z Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
|
Życiorys:
Urodził się 16 czerwca 1924 roku we Lwowie. Jego ojciec, Władysław Hanuszkiewicz, był z pochodzenia Włochem. Podczas wojny polsko–bolszewickiej 1920-21 służył w armii generała Hallera, był m. in. adiutantem ówczesnego kapitana Georgesa de Gaulle’a w misji francuskiej w Warszawie. Matka, Stanisława Szydłowska, dla Władysława zerwała zaręczyny z ówczesnym narzeczonym, późniejszym generałem Stanisławem Kuniczakiem. Pobrali się w 1923 roku.
Dzieciństwo i młodość Adam spędził w rodzinnym mieście. Jego wychowaniem zajmowała się głównie matka ojca, Jadwiga; rodzice prowadzili sklep. Przed wojną uczęszczał do Państwowego III Gimnazjum Męskiego im. Króla Stefana Batorego, które znajdowało się naprzeciw siedziby Polskiego Radia Lwów.
Po latach tak o tym pisał:
Byłem samotnikiem. (…) Zamykałem się niedoceniony i skrzywdzony w pokoju. (To mi zostało do dziś.) Sportów żadnych oczywiście nie uprawiałem. Służyłem natomiast do mszy u oo. Jezuitów, których kościół przylegał bezpośrednio do naszej powszechnej szkoły im. Adama Mickiewicza, we Lwowie[1].
Wojna zastała go we Lwowie; opuścił go po wkroczeniu wojsk radzieckich i w lipcu 1944 roku trafił pod Rzeszów. Wstąpił do zespołu teatralnego Wojska Polskiego. W 1944 r. ożenił się po raz pierwszy, z Martą Stachiewiczówną.
W 1945 roku pracował w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, gdzie jako adept grał m. in. w „Zemście” Aleksandra Fredry. W tym samym roku z częścią zespołu wyjechał do Jeleniej Góry.
Otworzyliśmy teatr, uszyliśmy sobie ubrania z cienkich, przeraźliwie kolorowych bawełenek, które tu przechowywała przed bombami opera berlińska. A my byliśmy goli. Potem było jeszcze gorzej, bo weszliśmy do ciepłych jeszcze mieszkań niemieckich, które pachniały świeżą bielizną i ciepłymi konfiturami. (…) A potem otworzyliśmy teatr polski, w trzy miesiące po wojnie, tą samą rzeszowską „Zemstą”. Pierwszych kroków aktorskich uczyła nas z dużą czułością i talentem pedagogicznym – Stefania Domańska, A potem zabrał nam teatr Jerzy Walden – dzielny enkawudzista, jak sam się tym chwalił[2].
W Teatrze Dolnośląskim w Jeleniej Górze występował przez rok – już jako aktor. Debiutował rolą Wacława w „Zemście” Aleksandra Fredry w reżyserii Stefanii Domańskiej. Premiera odbyła 23.08.1945 r. W 1946 roku rozszedł się z pierwszą żoną.
Wróciłem kiedyś wcześniej niż było to w planie z teatralnego objazdu po Wałbrzychu i Świdnicy, zobaczyłem nagle w środku nocy w przedpokoju moim płaszcz i kapelusz, który na pewno nie należał do mnie. Nie wchodząc do małżeńskiej sypialni, przespałem się najspokojniej na kanapie w drugim pokoju, ale kiedy rano po głębokim śnie obudziłem się: byłem w mieszkaniu już sam, bez żony i bez dziecka, i byliśmy oboje bez winy. Wojna była winna[3].
Rozejście się z żoną przyspieszyło decyzję o wyjeździe z Jeleniej Góry do Krakowa, do teatru Juliusza Osterwy – którego Hanuszkiewicz podziwiał i marzył o pracy z nim. Angaż zdobył, choć nie ukończył żadnej szkoły teatralnej. W 1946 r. komisja złożona z Leona Schillera, Edmunda Wiercińskiego, Jacka Woszczerowicza i Aleksandra Zelwerowicza przyznała mu dyplom z wyróżnieniem i tytuł aktora. W latach 1946-1949 występował w zespole Juliusza Osterwy w Teatrze Dramatycznym w Krakowie. Zagrał tam m. in. Kajetana w „Fantazym” Juliusza Słowackiego (1946). Ważną rolą była również wykreowana przez niego postać Amfitriona w dramacie Jeana Giraudoux w reżyserii Bohdana Korzeniewskiego (1948). W latach 1949-1950 roku występował w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, 1950-1955 w Teatrze Polskim w Poznaniu. W Poznaniu zadebiutował jako reżyser spektaklem „Niespokojna starość” Leonida Rachmanowa (premiera: 14.11.1951). Zagrał tutaj między innymi Hamleta w głośnej inscenizacji Wilama Horzycy (1950). Od 1955 r. pracował głównie w Warszawie: w Teatrze Polskim (1955-56), w Teatrze Powszechnym - początkowo jako reżyser (1956-68), a od 1963 r. także jako dyrektor. Był współtwórcą Teatru Telewizji, a w latach 1957-1963, jego naczelnym reżyserem. W 1968 r. objął stanowisko dyrektora Teatru Narodowego. Utracił je po wprowadzeniu w 1981 r. stanu wojennego - za włączenie się do bojkotu radia i telewizji, ogłoszonego przez środowisko aktorskie jako sprzeciw wobec poczynań władz. Reżyserował wówczas w warszawskich teatrach Ateneum i Studio oraz w Łodzi i za granicą. W latach 1989-2007 pełnił funkcję dyrektora Teatru Nowego w Warszawie. Zmarł 4 grudnia 2011 roku w warszawskim szpitalu przy ul. Stępińskiej. Pogrzeb odbył się 8 grudnia 2011 na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie. Urnę z prochami artysty przysypano ziemią z lwowskiego Cmentarza Łyczakowskiego. Podczas pogrzebu zamiast kwiatów kwestowano na Dom Artystów Weteranów Scen Polskich w Skolimowie. Zbiórka przyniosła 5070,45 zł, które przeznaczono na remont jednego z tamtejszych pomieszczeń sanitarnych. Mszę żałobną poprowadził przyjaciel zmarłego - ksiądz Bronisław Paweł Rosik.
Miał dwoje rodzeństwa: brat Janusz, siostra Maria. Był czterokrotnie żonaty: Marta Stachiewiczówna (córka Teresa), Zofia Rysiówna (córka Katarzyna, syn Piotr), Zofia Kucówna, Magdalena Cwenówna. Jego trzy ostatnie żony były aktorkami.
Twórczość:
Warunki fizyczne predestynowały go do ról amantów i postaci romantycznych. Wysoki, przystojny, o zgrabnej sylwetce i ponętnym głosie – taki był zarówno debiutancki Wacław w „Zemście”, jak też Kajetan w „Fantazym” czy tytułowi Amfitrion i Hamlet. W późniejszych latach doszła autoironia jako sposób przedstawiania siebie i świata – gdy Hanuszkiewicz grał we własnych spektaklach – często postaci ich Narratora.
Jego kariera reżyserska rozwijała się równolegle w telewizji i w teatrze. Ogromnie przyczynił się do rozwoju polskiego teatru telewizyjnego, który był wówczas jeszcze prezentowany na żywo. Wiele ze swej telewizyjnej praktyki przeniósł do inscenizacji teatralnych - sposób filmowego kadrowania scen, stosowanie zbliżeń i zaciemnień oraz sposób eksponowania detali (siekiera w „Zbrodni i karze”; 1964). Istotą jego inscenizacji było tworzenie widowiska, rzeczywistości spektaklu, który odwoływał się do emocji widza przy użyciu wszelkich dostępnych środków, w którym często jeden element warunkował całość (funkcje drabiny w „Kordianie”; 1970). Własnej, autorskiej wizji spektaklu podporządkowywał wszystkie elementy składowe: popularnych aktorów, scenografię (żywa trawa w „Miesiącu na wsi”; 1974), samodzielnie montowane teksty („Norwid”; 1970). Jego spektakle zazwyczaj były odrzucane przez tradycyjną krytykę, ale uwielbiane przez – zwłaszcza młodą – publiczność.
Teatr Narodowy za dyrekcji Hanuszkiewicza cieszył się autentyczną popularnością, jakiej wcześniej nie miał, zwłaszcza wśród młodej widowni. Hanuszkiewicz przemawiał do niej językiem wykorzystującym elementy kultury masowej: estradę, kabaret, komiks, muzykę popularną. Inscenizacja "Balladyny" stała się sztandarowym przykładem teatralnych chwytów Hanuszkiewicza. Goplana na hondzie miała być odpowiednikiem komiksowej postaci Barbarelli. Pomysły Hanuszkiewicza zawzięcie dyskutowano[4].
Temu stylowi Hanuszkiewicz był wierny do ostatnich dni pracy twórczej. Tyle tylko, że świat i teatr się zmieniły, a on nie. Po odebraniu mu Teatru Narodowego w 1982 roku realizował przedstawienia znakomite warsztatowo, ale nie wywołujące już takich emocji, jak wcześniej. Teatr przestał być ważny, widz coraz częściej chciał być tylko zabawiany, a romantyczne (z epoki i ducha) problemy egzystencjalne w latach stanu wojennego i pierwszym dwudziestoleciu przywracania demokracji i kapitalizmu straciły na znaczeniu.
Pod koniec życia Hanuszkiewicz mówił Tomaszowi Jastrunowi:
(…) Choruję i jestem w sytuacji bardzo poważnej. Wcale bym się nie zdziwił, jakbym zaraz umarł. To mi zamazuje obraz. Ale pamiętam, co czułem, zanim przyszedł czas fatalny. Byłbym świnią, gdybym inaczej mówił niż, że miałem szczęśliwe życie...[5].
Jelenia Góra
Jelenia Góra była dla niego ważnym miejscem. Tu debiutował jako aktor w 1945 roku, tutaj się pierwszy raz rozwiódł, tu wreszcie mieszkała jego siostra, którą często i chętnie odwiedzał.
Po latach wspominał:
Jelenia Góra była w tamtym okresie czysta, schludna, w ogródkach warzywa, kwiatki były posadzone. Niemcy tacy speszeni chodzili po ulicach, my też – młodzi, speszeni, bo tak jakoś głupio. Jednak głupio. Mieszkałem na Okrzei, ale jak przyjechaliśmy, to tam jeszcze byli Niemcy. Widzieliśmy, jak się pakowali – okropne[6].
Hanuszkiewicz przyznawał, że dzięki trudnym początkom swojej kariery potrafił w późniejszych latach radzić sobie z wszelkimi przeciwnościami i oporem materii podczas realizacji swoich kolejnych spektakli. W sensie artystycznym do Jeleniej Góry wracał dwa razy: po raz pierwszy w połowie lat 70., gdy w teatrze im. Norwida wystawiał „Beniowskiego” Juliusza Słowackiego (1975) i autorski spektakl „Mickiewicz” (1977), oparty na własnym scenariuszu. Hanuszkiewicz był wtedy u szczytu kariery i obydwa przedstawienia przyniosły mu entuzjastyczne przyjęcie jeleniogórskiej publiczności – pierwszy z nich także odznakę „Zasłużony dla Jeleniej Góry”, którą otrzymał w 1975 roku. Drugi powrót nastąpił w latach 1997-2001. Powstały wtedy: „Komedia pasterska” (1997), „Dulska” (1999) i „Kordian” (2001). Znawcy chwalili, ale recepcja społeczna była dużo słabsza. Młoda, wychowana na telenowelach publiczność nie uznała tych spektakli za swoje. Hanuszkiewicza doceniła wtedy Rada Miasta, przyznając mu w 1997 roku tytuł „Honorowego Obywatela miasta Jelenia Góra”. W 2001 roku dużo mówiło się o możliwości objęcia przez niego kierownictwa teatru im. C.K. Norwida, ale Hanuszkiewicz pozostał w Teatrze Nowym w Warszawie. Do Jeleniej Góry przyjeżdżał towarzysko i rodzinnie do końca życia, lubił tu odpoczywać od stołecznego zgiełku i pośpiechu.
Przypisy:
[1]A. Hanuszkiewicz. Psy, hondy i drabina. Warszawa, 1991. s. 39
[2]op. cit. s. 44
[3]op. cit. s. 44
[4]W. Majcherek. Więksi niż scena (2). "Dialog" 1995, nr 12, s. 88
[5]T. Jastrun. Pożegnania. „Zwierciadło” 2012, nr 2, s. 127
[6]U. Liksztet. Program spektaklu „Komedia pasterska”. Jelenia Góra, 1997, s. 14
Bibliografia:
- Bodnar Izabella. Teatr jest jak choroba. „Przekrój” 1994, nr 47, s. 14-17
- Czapińska Wiesława. Telewizja roku 1957. „Ekran” 1957, nr 37-38, s. 18
- Dark Joanna. Trzeba się dobrze urodzić. „Twój styl” 2000, nr 2, s. 42-43
- Guze Joanna. Jeden scenarzysta i wielu reżyserów. „Film” 1962, nr 36, s. 5
- Hanuszkiewicz Adam. Kobieto! boski diable. Warszawa: Prószyński Media, 2012. ISBN 978-83-7839-137-1
- Hanuszkiewicz Adam. Psy, hondy i drabina. Warszawa: BGW,1991. ISBN 83-7066-278-1
- Hanuszkiewicz Adam. Zbyt duża różnica płci. Warszawa: Wydawnictwo Do, 2003. ISBN 83-85586-15-6
- Jackiewicz Aleksander. Zapiski krytyczne. Hanuszkiewicz. „Film” 1967, nr 32, s. 14
- Jackiewicz Aleksander. Zapiski krytyczne. Norwid w teatrze Hanuszkiewicza. „Film” 1970, nr 46, s. 11
- Jastrun Tomasz. Pożegnania. „Zwierciadło” 2012, nr 2, s. 122 - 127
- Krzyżaniak-Gumowska Aleksandra. Pożarty przez teatr. „Wprost” 2011, nr 50, s. 78-80
- Liksztet Urszula. Program spektaklu „Komedia pasterska”. Jelenia Góra, 1997, s. 14
- Majcherek Wojciech. Więksi niż scena (2). "Dialog" 1995, nr 12, s. 86 - 101
- Majcherek Wojciech. Ten teatr czasami. „Teatr” 2012, nr 3, s. 23-26
- Mówi Adam Hanuszkiewicz dyrektor Teatru Narodowego reżyser „Antygony”. „Film” 1973, nr 5, s. 9
- Oleksiewicz Maria. Co to znaczy „telewizyjne”? Mówi Adam Hanuszkiewicz. „Film” 1962, nr 28-29, s. 10-11
- Pawłowski Roman. Będzie nudno w teatrze. „Gazeta wyborcza. Duży format” 2011, nr 48, s. 16-17
- Pawłowski Roman. Teatr jest nudny beze mnie. „Gazeta wyborcza. Duży format” 2002, nr 17, s. 4-10
- Pietrasik Zdzisław. Osiemdziesiątka Hanuszkiewicza. „Polityka” 2004, nr 26, s. 51
- Pietrasik Zdzisław. Zaczęło się od Adama. „Polityka” 2011, nr 50, s. 102
- Pytlakowska Krystyna. Mężczyzna nieustannie żonaty. „Viva!” 2001, nr 4, s. 70-76
- Sobański Oskar. Aktor: człowiek diabłem podszyty. „Film” 1974, nr 51, s. 3-5
- Szarłat Aleksandra, Jastrun Tomasz. Małżeński taniec. „Twój styl” 2001, nr 9, s. 40-43
- Tumiłowicz Bronisław. Sposób na Mickiewicza. „Przegląd tygodniowy” 1998, nr 43, s. 15
- Wakar Jacek. Ostatni wielki uwodziciel. „Dziennik. Polska. Europa. Świat” 2009, nr 15, s. 18
Twórczość:
Teatr:
- 1945: Zemsta (Aleksander Fredro) r. Stefania Domańska. Obsada aktorska (Wacław). Teatr Miejski Jelenia Góra
- 1945: Świerszcz za kominem (Karol Dickens) r. Jerzy Walden. Obsada aktorska (Obcy). Wojewódzki Teatr Dolnośląski Jelenia Góra
- 1945: Sułkowski (Stefan Żeromski) r. Marian Godlewski. Obsada aktorska (Daniel De-fino). Wojewódzki Teatr Dolnośląski Jelenia Góra
- 1946: Mieszczanie (Maksym Gorki) r. Emil Chaberski. Obsada aktorska (Piotr). Teatr Miejski im. Juliusza Słowackiego Kraków
- 1946: Fantazy (Juliusz Słowacki). Obsada aktorska (Kajetan). Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków
- 1946: Wielki człowiek do małych interesów (Aleksander Fredro). Obsada aktorska (Alfred). Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków
- 1947: Dom otwarty (Michał Bałucki) r. zespół. Obsada aktorska (Bagatelka, Malinowski). Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków
- 1947: Chory z urojenia (Moliere) r. Wacław Nowakowski. Obsada aktorska (Kleant). Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków
- 1947: Dewaluacja Klary (Maria Pawlikowska-Jasnorzewska) r. Wodzisław Ziembiński Obsada aktorska (Karabin). Stary Teatr Kraków
- 1947:Mieszczanie (Maksym Gorki) r. Józef Karbowski. Obsada aktorska (Piotr). Stary Teatr Kraków
- 1947: Powrót syna marnotrawnego (Roman Brandstaetter) r. Janusz Warnecki. Obsada aktorska (Constantin van Huygens). Stary Teatr Kraków
- 1948: Adwokat i róże (Jerzy Szaniawski) r. Maryna Broniewska. Obsada aktorska (Łukasz). Stary Teatr Kraków
- 1948: Cement (Juliusz Wirski) r. Roman Zawistowski. Obsada aktorska (Romain Jaquisse). Stary Teatr Kraków
- 1948: Amfitrion 38 (Jean Giraudoux) r. Bohdan Korzeniewski. Obsada aktorska (Amfitrion). Stary Teatr Kraków
- 1949: A działo się to w zapusty (Krystyna Grzybowska) r. M. Broniewska. Obsada aktorska (Antoni). Stary Teatr Kraków
- 1949: Mickiewicz (Adam Mickiewicz) r. Bronisław Dąbrowski. Obsada aktorska (Filareta). Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków
- 1949: Wieczór Puszkinowski r. Józef Karbowski. Obsada aktorska. Teatr im. Juliusza Słowackiego Kraków
- 1949: Mazepa (Juliusz Słowacki) r. Dobiesław Damięcki. Obsada aktorska (Zbigniew). Teatr Rozmaitości Warszawa
- 1950:Wielki człowiek do małych interesów (Aleksander Fredro) r. Stefan Orzechowski. Obsada aktorska (Leon). Teatr Nowy Poznań
- 1950: Hamlet (William Shakespeare) r. Wilam Horzyca. Obsada aktorska (Hamlet). Teatr Polski Poznań
- 1951: Zemsta (Aleksander Fredro) r. Jerzy Zegalski. Obsada aktorska (Wacław). Teatr Polski Poznań
- 1951: Zwycięstwo (Janusz Warmiński) r. Tadeusz Muskat. Obsada aktorska (Leon Krawczyk). Teatr Polski Poznań
- 1951: Mizantrop (Moliere) r. Władysław Woźnik. Asystent reżysera, obsada aktorska (Akast). Teatr Polski Poznań
- 1951: Niespokojna starość (Leonid Rachmanow). Reżyseria, obsada aktorska (Michał Makarowicz Boczarow). Teatr Polski Poznań
- 1952: Król i aktor (Roman Brandstaetter). Reżyseria, obsada aktorska (Wojciech Bogusław-ski). Teatr Nowy Poznań
- 1952: Bancroftowie (Jerzy Broszkiewicz, Gustaw Gottesman) r. W. Ziembiński. Obsada aktorska (Gen. John Bancroft). Teatr Polski Poznań
- 1953: Magazyn mód (Iwan Kryłow). Reżyseria, obsada aktorska (Lestow). Komedia Muzyczna Poznań
- 1953: Grzech (Stefan Żeromski). Reżyseria. Teatr Polski Poznań
- 1953: Chłopiec z naszego miasta (Konstanty Simonow) r. Jan Perz. Obsada aktorska (Arkadiusz). Teatr Nowy Poznań
- 1954: Domek z kart (Emil Zegadłowicz) r. Jerzy Kreczmar. Obsada aktorska (Bruno Sztok). Stary Teatr Kraków
- 1954: Juliusz i Ethel (Leon Kruczkowski). Reżyseria, obsada aktorska (Sędzia). Teatr Nowy Poznań
- 1954: Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca (Aleksander Fredro). Reżyseria, obsada aktorska (Albin). Teatr Polski Poznań
- 1955: Dom na Twardej (Kazimierz Korcelli). Reżyseria, obsada aktorska (Adam). Teatr Polski Poznań
- 1955: Lorenzaccio (Alfred de Musset) r. Edmund Wierciński. Obsada aktorska (Tebaldeo Freccia). Teatr Polski Warszawa
- 1955: Dziady (Adam Mickiewicz) r. Aleksander Bardini. Obsada aktorska (Sobolewski). Teatr Polski Warszawa
- 1956: Klucz od przepaści (Krzysztof Gruszczyński) Reżyseria, obsada aktorska (Mnich). Teatr Polski Warszawa
- 1956: Filomena Marturano (Eduardo de Filippo). Reżyseria, obsada aktorska (Nocella). Teatr Powszechny Warszawa
- 1956: Matka (Karol Čapek) r. Maria Wiercińska. Obsada aktorska (Andrzej). Teatr Polski Warszawa
- 1957: Arszenik i stare koronki (Joseph Kesselring). Reżyseria, obsada aktorska (Mortimer). Teatr Powszechny Warszawa
- 1957: Wojna i pokój (Lew Tołstoj) r. Irena Babel. Obsada aktorska (Anatol książę Kuragin). Teatr Powszechny Warszawa
- 1958: Zaklinacz deszczu (Richard Nash). Reżyseria, obsada aktorska (Bill Starbuck). Teatr Powszechny Warszawa
- 1959: Hamlet (William Shakespeare) r. I. Babel. Obsada aktorska (Hamlet). Teatr Powszechny Warszawa
- 1960: Burza (William Shakespeare) r. Krystyna Skuszanka. Obsada aktorska (Prospero). Teatr Powszechny Warszawa
- 1961: Zmartwychwstanie (Lew Tołstoj). Reżyseria, obsada aktorska (Książę Dymitr Niechlu-dow). Teatr Powszechny Warszawa
- 1961: Arka nowego (Program składany). Reżyseria. Teatr Syrena Warszawa
- 1962: Berenika (Jean Racine). Reżyseria, obsada aktorska (Tytus). Teatr Powszechny Warszawa
- 1962: Wieczór poezji Władysława Broniewskiego r. Ryszarda Hanin. Obsada aktorska. Sala Kongresowa PKiN Warszawa
- 1962: Płatonow (Antoni Czechow). Opracowanie tekstu, reżyseria. Teatr Dramatyczny Warszawa
- 1963: Zjazd rodzinny (Thomas Stearns Eliot) r. Bohdan Poręba. Obsada aktorska (Harry). Teatr Dramatyczny Warszawa
- 1963: Ksiądz Marek (Juliusz Słowacki). Reżyseria, obsada aktorska (Pułaski). Teatr Dramatyczny Warszawa
- 1963: Dla miłego grosza (Apollo Korzeniowski). Reżyseria, obsada aktorska (Pan Henryk). Teatr Powszechny Warszawa
- 1963: Wesele (Stanisław Wyspiański). Inscenizacja, reżyseria, obsada aktorska (Poeta). Teatr Powszechny Warszawa
- 1963: Rozwit i upadek miasta Mahagonny (Bertold Brecht). Reżyseria. Teatr Wielki Warszawa
- 1964: Zbrodnia i kara (Fiodor Dostojewski). Adaptacja, reżyseria, obsada aktorska (Raskolnikow). Teatr Powszechny Warszawa
- 1964: Stefan (Andrzej Jarecki, Mieczysław F. Rakowski). Reżyseria. Teatr Powszechny Warszawa
- 1964: Przedwiośnie (Stefan Żeromski). Inscenizacja, reżyseria, obsada aktorska (Cezary Baryka, Narrator). Teatr Powszechny Warszawa
- 1965: Kolumbowie (Roman Bratny). Reżyseria, inscenizacja, adaptacja. Teatr Powszechny Warszawa
- 1965: Kolumbowie rocznik 20 (Roman Bratny). Reżyseria, obsada aktorska (Generał Drobny). Teatr Narodowy Warszawa
- 1965: Don Juan (Moliere). Inscenizacja, reżyseria, obsada aktorska (Don Juan). Teatr Powszechny Warszawa
- 1965: Kolumbowie rocznik 20 (Roman Bratny) r. Barbara Jaklicz. Adaptacja i inscenizacja. Teatr im. Stefana Jaracza Łódź
- 1966: Koriolan (William Shakespeare). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Powszechny Warszawa
- 1966: Wesele Figara (Pierre de Beaumarchais). Reżyseria i inscenizacja. Teatr Powszechny Warszawa
- 1966: Wyzwolenie (Stanisław Wyspiański). Inscenizacja, reżyseria, obsada aktorska (Konrad). Teatr Powszechny Warszawa
- 1966: Pan Wokulski (Bolesław Prus). Opracowanie dramaturgiczne tekstu, reżyseria. Teatr Powszechny Warszawa
- 1967: Ich czworo (Gabriela Zapolska). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Powszechny Warszawa
- 1967: Fantazy (Juliusz Słowacki). Reżyseria, obsada aktorska (Hrabia Fantazy Dafnicki). Teatr Powszechny Warszawa
- 1968: Pan Wokulski (Bolesław Prus). Adaptacja, inscenizacja, reżyseria. Teatr Polski Bielsko-Biała
- 1968: Pan Wokulski (Bolesław Prus) r. Ewa Kołogórska. Opracowanie dramaturgiczne tekstu. Teatr Polski Szczecin
- 1968: Śmierć Dantona (Georg Büchner). Reżyseria, obsada aktorska (Robespierre). Teatr Po-wszechny Warszawa
- 1968: Damy i huzary (Aleksander Fredro). Reżyseria. Teatr Powszechny Warszawa
- 1968: Pani Latter (Bolesław Prus). Reżyseria. Teatr Powszechny Warszawa
- 1969: Nieboska komedia (Zygmunt Krasiński). Inscenizacja, reżyseria, obsada aktorska (Hrabia Henryk). Teatr Narodowy Warszawa
- 1969: Święta Joanna (George Bernard Shaw). Reżyseria, obsada aktorska (Cauchon). Teatr Narodowy Warszawa
- 1969: Damy i huzary (Aleksander Fredro). Reżyseria. Teatr w Turku, Finlandia
- 1969: Rzecz listopadowa (Ernest Bryll). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1970: Kordian (Juliusz Słowacki). Reżyseria, obsada aktorska (***). Teatr Powszechny Warszawa
- 1970: Kolumbowie rocznik 20 (Roman Bratny) r. Barbara Jakilcz. Adaptacja, inscenizacja. Teatr im. Stefana Jaracza Łódź
- 1970:Hamlet (William Shakespeare). Reżyseria, obsada aktorska (Duch Ojca Hamleta). Teatr Narodowy Warszawa
- 1970: Panna Julia (August Strindberg). Reżyseria. Teatr w Tampere, Finlandia
- 1970: Kordian (Juliusz Słowacki). Reżyseria. Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin
- 1970: Norwid (Cyprian Kamil Norwid). Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska. Teatr Narodowy Warszawa
- 1970: Julia i Romeo (Bernadetta Matuszczak). Reżyseria i inscenizacja. Teatr Wielki Warszawa
- 1971: Beniowski (Juliusz Słowacki). Reżyseria, układ tekstu, obsada aktorska (***). Teatr Narodowy Warszawa
- 1971: Pensja pani Latter (Bolesław Prus). Reżyseria. Teatr im. Juliusza Osterwy Lublin
- 1971: Mąż i żona (Aleksander Fredro). Reżyseria. Teatr w Tampere, Finlandia
- 1971: Trzy siostry (Antoni Czechow). Reżyseria, obsada aktorska (Solony). Teatr Narodowy Warszawa
- 1972: Wieczór Trzech Króli (William Shakespeare) Reżyseria. Teatr Miejski Helsinki, Finlandia
- 1972: Proces (Franz Kafka). Reżyseria, opracowanie dramaturgiczne tekstu, obsada aktorska (Ksiądz). Teatr Narodowy Warszawa
- 1972: Kochankowie piekła (Jarosław Marek Rymkiewicz). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1972: Makbet (William Shakespeare). Reżyseria, obsada aktorska (Duncan). Teatr Narodowy Warszawa
- 1973: Antygona (Sofokles). Reżyseria, obsada aktorska (Kreon). Teatr Narodowy Warszawa
- 1973: Rewizor (Mikołaj Gogol). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1973: Trzy po trzy (Aleksander Fredro). Reżyseria, wybór tekstu, obsada aktorska (Astolf). Teatr Narodowy Warszawa
- 1973: Wacława dzieje (Stefan Garczyński). Reżyseria, układ tekstu, obsada aktorska (Prowadzący spektakl). Teatr Narodowy Warszawa
- 1973: Pan Wokulski (Bolesław Prus) r. Józef Para. Adaptacja, inscenizacja. Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego Wrocław
- 1974: Balladyna (Juliusz Słowacki). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1974: Komedia omyłek (William Shakespeare). Reżyseria. Badisches Staatstheater w Karsruhe, RFN
- 1974: Miesiąc na wsi (Iwan Turgieniew). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1974: Wacława dzieje (Stefan Garczyński). Reżyseria, scenografia, układ tekstu. Teatr Nowy Poznań
- 1974: Jezioro Bodeńskie (Stanisław Dygat). Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska (Internowany). Teatr Narodowy Warszawa
- 1974: Wesele (Stanisław Wyspiański). Reżyseria, obsada aktorska (Poeta). Teatr Narodowy Warszawa
- 1975: Don Juan (Moliere). Reżyseria. Badisches Staatstheater w Karlsruhe, RFN
- 1975: Beniowski (Juliusz Słowacki). Reżyseria, układ tekstu, obsada aktorska (Narrator). Teatr im. Cypriana Kamila Norwida Jelenia Góra
- 1975: Maria/Czysta miłość (Ireneusz Iredyński). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1976: Mickiewicz - Młodość (Adam Mickiewicz). Reżyseria, układ tekstu. Teatr Narodowy Warszawa
- 1976: Płatonow (Antoni Czechow). Reżyseria, układ tekstu. Teatr Narodowy Warszawa
- 1977: Mickiewicz (Adam Mickiewicz). Reżyseria, układ tekstu. Teatr im. Cypriana Kamila Norwida Jelenia Góra
- 1977: Pokój (Arystofanes). Reżyseria. Stadtische Buhnen Munster, RFN
- 1977: Mąż i żona (Aleksander Fredro). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1977: Fedra (Jean Racine). Reżyseria, obsada aktorska (Teramenes). Teatr Narodowy Warszawa
- 1977: Sen srebrny Salomei (Juliusz Słowacki). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1978: Wyszedł z domu (Tadeusz Różewicz). Reżyseria. Stadtische Buhnen Munster, RFN
- 1978: Miesiąc na wsi (Iwan Turgieniew). Reżyseria. Deutsches Theater Getynga, RFN
- 1978: Dziady część III i Ustęp (Adam Mickiewicz). Reżyseria, scenografia, układ tekstu. Teatr Narodowy Warszawa
- 1979: Białe małżeństwo (Tadeusz Różewicz). Reżyseria. Stadtische Buhnen Munster, RFN
- 1979: Białe małżeństwo (Tadeusz Różewicz). Reżyseria. Teatr w Bergen, Norwegia
- 1979: Treny (Jan Kochanowski). Reżyseria, obsada aktorska. Teatr Narodowy Warszawa
- 1979: Joanna d`Arc na stosie (Arthur Honegger) r. Ryszard Peryt. Koncepcja inscenizacyjna. Opera im. Stanisława Moniuszki Poznań
- 1979: Dostojewski według Braci Karamazow (Fiodor Dostojewski). Reżyseria, dramatyzacja, scenografia, obsada aktorska (Inkwizytor). Teatr Narodowy Warszawa
- 1980: Dekameron (Giovanni Boccaccio). Inscenizacja, reżyseria, scenografia, wybór tekstu. Teatr Narodowy Warszawa
- 1980: Seans (Noel Coward). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1980: Wieczór Trzech Króli (William Shakespeare). Reżyseria. Stadtische Buhnen Munster, RFN
- 1980: Płatonow (Antoni Czechow). Reżyseria. Deutsche Theater Getynga, RFN
- 1980: Szkoła żon (Moliere). Reżyseria. Hersfelder Festspiele Hersfeld, RFN
- 1981: Samuel Zborowski (Juliusz Słowacki). Reżyseria, układ tekstu, obsada aktorska (Poeta). Teatr Narodowy Warszawa
- 1981: Raskolnikoff (Fiodor Dostojewski). Reżyseria. Deutsches Theater Getynga, RFN
- 1981: Seans (Noel Coward). Reżyseria. Deutsches Theater Getynga, RFN
- 1981: O poprawie Rzeczpospolitej. Reżyseria, obsada aktorska. Teatr Narodowy Warszawa
- 1981: Do Damaszku (August Strindberg). Reżyseria, scenografia. Teatr Narodowy Warszawa
- 1982: Pan Tadeusz (Adam Mickiewicz). Reżyseria, układ tekstu. Teatr Narodowy Warszawa
- 1982: Don Juan (Moliere). Reżyseria. Deutsches Theater Getynga, RFN
- 1982: Zamiana (Paul Claudel) r. Marcin Sławiński. Opieka artystyczna. Teatr Narodowy Warszawa
- 1982: Leśmian. Interpretacje (Bolesław Leśmian). Reżyseria, scenariusz. Teatr Narodowy Warszawa
- 1982: Komedia pasterska (Jan Andrzej Morsztyn). Reżyseria i inscenizacja. Teatr Narodowy Warszawa
- 1982: Śpiewnik domowy (Stanisław Moniuszko). Reżyseria. Teatr Narodowy Warszawa
- 1983: Gwiazda (Helmut Kajzar). Reżyseria. Stadtische Buhnen Munster, RFN
- 1983: Markiza von Villers (Krzysztof Zanussi). Reżyseria. Stadtische Buhnen Munster, RFN
- 1983: Dom Bernardy Alba (Federico Garcia Lorca). Reżyseria. Saarlandisches Staatstheater, RFN
- 1983: Wesele Figara (Pierre de Beaumarchais). Reżyseria. Deutsches Theater Getynga, RFN
- 1983: Karłowicz. Interpretacje (Mieczysław Karłowicz). Reżyseria i inscenizacja. Teatr Wielki Łódź
- 1983: Syn marnotrawny (Stanisław Trembecki). Opracowanie literackie, reżyseria. Teatr Ate-neum im. Stefana Jaracza Warszawa
- 1984: Miesiąc na wsi (Iwan Turgieniew). Reżyseria. Theater Baden-Baden, RFN
- 1984: Bracia Karamazow (Fiodor Dostojewski). Reżyseria. Tamperen Teatteri Tampere, Finlandia
- 1984: Syn marnotrawny (Stanisław Trembecki). Opracowanie literackie, reżyseria. Teatr Studyjny`83 im. Juliana Tuwima Łódź
- 1985: Cyd (Jan Andrzej Morsztyn). Reżyseria. Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa
- 1985: Śpiewnik domowy (Stanisław Moniuszko). Reżyseria i scenariusz. Teatr Powszechny w Łodzi
- 1985: Don Juan (Moliere). Reżyseria. Saarlandisches Staatstheater, RFN
- 1985: Cosi fan tutte (Wolfgang Amadeusz Mozart). Reżyseria. Teatr Wielki Warszawa
- 1985: Woyzeck (Georg Buchner). Reżyseria. Tampereen Teatteri Tampere, Finlandia
- 1985: Maria i Woyzeck (Georg Büchner). Reżyseria, układ tekstu. Teatr Studyjny`83 im. Juliana Tuwima Łódź
- 1985: Maria i Woyzeck (Georg Büchner). Reżyseria, układ tekstu. Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza Warszawa
- 1986: Dom Bernardy Alba (Federico Garcia Lorca). Reżyseria. Teatr Powszechny w Łodzi Łódź
- 1986: Heinrich Heine Revue. Reżyseria. Deutsches Theater Getynga, RFN
- 1986: Miesiąc na wsi (Iwan Turgieniew). Reżyseria. Pyynikki Outdoor Theater Tampere, Finlandia
- 1986: Cyd (Pierre Corneille). Reżyseria. Teatr Narodowy Helsinki, Finlandia
- 1986: Cosi fan tutte (Wolfgang Amadeusz Mozart). Reżyseria. Teatr Wielki Łódź
- 1986: Śmierć Dantona (Georg Buchner). Reżyseria. Teatr w Heilbronn, RFN
- 1986: Zagraj to jeszcze raz (Woody Allen). Reżyseria. Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza Warszawa
- 1987: Wesele (Stanisław Wyspiański). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Studyjny`83 im. Juliana Tuwima Łódź
- 1987: Sześć postaci szuka autora (Luigi Pirandello). Reżyseria. Deutsches Theater Getynga, RFN
- 1987: Cyd (Jan Andrzej Morsztyn). Reżyseria. Teatr Powszechny w Łodzi Łódź
- 1987: Cosi fan tutte (Wolfgang Amadeusz Mozart). Reżyseria. Teatr w Maladze, Hiszpania
- 1987: Mąż i żona (Aleksander Fredro). Reżyseria. Teatr w Baden-Baden, RFN
- 1987: Trzy siostry (Antoni Czechow). Reżyseria. Teatr w Heilbronn, RFN
- 1988: Zagraj to jeszcze raz (Woody Allen). Reżyseria. Teatr w Helsinkach, Finlandia
- 1988: Trzy siostry (Antoni Czechow). Reżyseria. Teatr Powszechny w Łodzi Łódź
- 1988: Wesele Figara (Wolfgang Amadeusz Mozart). Reżyseria, inscenizacja. Teatr Wielki Łódź
- 1988: Działania uboczne (Woody Allen). Przekład, reżyseria, scenariusz. Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza Warszawa
- 1989: Tak jest jak się państwu ... (Luigi Pirandello). Reżyseria. Teatr Powszechny w Łodzi Łódź
- 1989: Nad wodą wielką i czystą - Wieczór Sylwestrowy. Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska (Gospodarz wieczoru). Teatr Nowy Warszawa
- 1990: Wesele (Stanisław Wyspiański). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1990: Wyzwolenie. Wyspiański - Norwid (Stanisław Wyspiański). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1990: Arszenik i stare koronki (Joseph Kesselring). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1990: Według Pirandella (Luigi Pirandello). Reżyseria, opracowanie tekstu, obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 1991: Ubu Król, czyli Polacy. Improwizacje (Alfred Jarry). Opracowanie tekstu, reżyseria, scenariusz. Teatr Nowy Warszawa
- 1991: Zapolska, Zapolska. Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1991: Cyd (Jan Andrzej Morsztyn). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1991: Komedia pasterska (Jan Andrzej Morsztyn). Reżyseria i inscenizacja. Teatr Nowy Warszawa
- 1991: Pan Tadeusz (Adam Mickiewicz). Reżyseria, inscenizacja, obsada aktorska (Prolog). Teatr Miejski Gdynia
- 1992: Czupurek (Benedykt Hertz). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1992: Cząber z Gombra (Witold Gombrowicz). Reżyseria, scenariusz. Teatr Nowy Warszawa
- 1992: Seans (Noel Coward). Reżyseria, obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 1993: Panna Izabela (Bolesław Prus). Reżyseria, scenariusz. Teatr Nowy Warszawa
- 1993: Lilla Weneda (Juliusz Słowacki). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Miejski Gdynia
- 1993: Stronami deszcze stronami ... (Jarosław Iwaszkiewicz). Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 1993: Iwaszkiewicz (Jarosław Iwaszkiewicz). Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 1993: Kwili w stajni Bóg (Pastorałka). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1994: Zagraj to jeszcze raz (Woody Allen). Reżyseria. Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego Radom
- 1994: Zagraj to jeszcze raz, Sam... (Woody Allen). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1994: Dozwolone od lat 16-tu (Adam Hanuszkiewicz). Reżyseria, inscenizacja, scenariusz. Teatr Nowy Warszawa
- 1995: Piąty pokój czyli Tęsknoty... (Jeremi Przybora). Reżyseria, obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 1995: Balladyna (Juliusz Słowacki). Reżyseria. Teatr im. Adama Mickiewicza Częstochowa
- 1995: Lilla Weneda (Juliusz Słowacki). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1995: Moralność pani Dulskiej (Gabriela Zapolska). Reżyseria . Teatr im. Stefana Jaracza Olsztyn
- 1995: Dulska - Musical. (Gabriela Zapolska). Reżyseria . Teatr Nowy Warszawa
- 1996: Miesiąc na wsi (Iwan Turgieniew). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1996: Dulska (Gabriela Zapolska). Reżyseria, scenariusz. Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego Płock
- 1996: Straszny dwór (Stanisław Moniuszko). Inscenizacja, reżyseria. Opera Wrocław
- 1996: Wesele (Stanisław Wyspiański). Inscenizacja, reżyseria. Teatr im. Stefana Jaracza Olsztyn
- 1996: Balladyna (Juliusz Słowacki). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1997: Traviata (Giuseppe Verdi). Inscenizacja, reżyseria. Opera Wrocław
- 1997: Damy i huzary (Aleksander Fredro). Reżyseria. Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego Płock
- 1997: Dulska – Musical (Gabriela Zapolska). Reżyseria. Teatr Nowy im. Gustawa Morcinka Zabrze
- 1997: Komedia pasterska (Jan Andrzej Morsztyn). Reżyseria. Teatr im. Cypriana Kamila Norwida Jelenia Góra
- 1997: Romeo i Julia (William Shakespeare). Reżyseria, transkrypcja. Teatr Nowy Warszawa
- 1998: Erotyczny karnawałowy wieczór - program składany. Reżyseria. Państwowa Opera Bałtycka Gdańsk
- 1998: Don Giovanni (Wolfgang Amadeusz Mozart). Inscenizacja, reżyseria. Teatr Wielki Łódź
- 1998: Przed premierą czyli z życia (Xymena Zaniewska, Mariusz Chwedczuk). Reżyseria. Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej Gdynia
- 1998: Wesele (Stanisław Wyspiański). Inscenizacja, reżyseria, obsada aktorska (Stańczyk). Teatr Nowy Warszawa
- 1998: Romanse i ballady (Adam Mickiewicz). Inscenizacja, reżyseria, obsada aktorska (Jacek Soplica). Teatr Nowy Warszawa
- 1998: Taniec śmierci (August Strindberg). Reżyseria, obsada aktorska (Edgar). Teatr Narodowy Warszawa
- 1998: Pan Tadeusz (Adam Mickiewicz). Adaptacja, reżyseria. Teatr im. Adama Mickiewicza Częstochowa
- 1999: Dulska! (Gabriela Zapolska). Reżyseria. Teatr im. Cypriana Kamila Norwida Jelenia Góra
- 1999: Wesoła wdówka (Franz Lehar). Inscenizacja. Opera i Operetka Szczecin
- 1999: Pogoda ducha (Jarosław Iwaszkiewicz). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1999: Czupurek (Benedykt Hertz). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1999: Chopin - jego życie, jego miłości, jego muzyka (Fryderyk Chopin). Inscenizacja, scenariusz, reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 1999: Wesele (Stanisław Wyspiański). Inscenizacja, reżyseria. Teatr im. Adama Mickiewicza Częstochowa
- 2000: Kobieta bez skazy (Gabriela Zapolska). Reżyseria, scenariusz. Teatr Nowy Warszawa
- 2000: Faust ( Johann Wolfgang Goethe). Reżyseria. Stadttheaer Chemnitz, Niemcy
- 2000: Kordian (Juliusz Słowacki). Inscenizacja, reżyseria. Teatr im. Stefana Jaracza Olsztyn
- 2000: Telepatrzydło moje (Bolesław Prus). Reżyseria, scenariusz. Teatr Nowy Warszawa
- 2001: W imię ojca Strindberga (August Strindberg). Reżyseria, obsada aktorska (Rotmistrz). Teatr Nowy Warszawa
- 2001: Romanse i ballady (Wyspiański*Gombrowicz*...). Reżyseria, scenariusz. Teatr im. Adama Mickiewicza Częstochowa
- 2001: Wesele (Stanisław Wyspiański). Reżyseria, obsada aktorska (Stańczyk). Przedstawienie impresaryjne.
- 2001: Kordian (Juliusz Słowacki). Reżyseria. Teatr im. Cypriana Kamila Norwida Jelenia Góra
- 2001: Zagraj to jeszcze raz, Sam (Woody Allen). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 2002: Kordian, czyli spisek koronacyjny (Juliusz Słowacki). Reżyseria, obsada aktorska (Prezes Spisku Podchorążych). Teatr Nowy Warszawa
- 2002: Eros i drażnięta (Jan Andrzej Morsztyn). Reżyseria, scenariusz. Przedstawienie impresaryjne
- 2002: Mickiewiczowska Lekcja Teatru (Adam Mickiewicz). Reżyseria, scenariusz. Teatr Nowy Warszawa
- 2003: My do Europy Europa do nas (Witold Gombrowicz). Inscenizacja, scenariusz, reżyseria, obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 2003: Mąż i żona, czyli sztuka obłapiania (Aleksander Fredro). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
- 2003: Faust (Antoni książę Radziwiłł). Reżyseria, inscenizacja, scenariusz. Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki Poznań
- 2004: Miłość i krew (Juliusz Słowacki). Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 2004: Tunel (Jacek Kaczmarski) r. Renata Dymna-Kijowska. Obsada aktorska. Teatr Nowy Warszawa
- 2005: Seks party po polsku (Witold Wolny). Reżyseria, autorskie impresje tekstu. Teatr Nowy Warszawa
- 2005: Gdzie jest pies pogrzebany? (Mark Haddon). Reżyseria. Teatr Nowy Warszawa
Film i tv:
- 1949: Za wami pójdą inni r. Antoni Bohdziewicz. Film fabularny. Obsada aktorska (Władek)
- 1953: Żołnierz zwycięstwa r. Wanda Jakubowska. Film fabularny. Obsada aktorska (żołnierz hiszpański; nie występuje w czołówce)
- 1955: Złoty lis. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1955: Babcia i wnuczek czyli noc cudów. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1956: Wielki inkwizytor. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1956: Pocałunek księżniczki Fan-Su. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1956: Liryki Adama Mickiewicza r. Bronisław Pawlik. Spektakl telewizyjny. Obsada aktorska
- 1956: Lato. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1956: Największa śpiewaczka świata. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1956: Dr Faul r. Jerzy Gruza. Spektakl telewizyjny. Obsada aktorska
- 1956: Muchy. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1956: Zielona gęś. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1957: Heloiza i Abelard. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1957: Ondyna. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1957: Dama z białym wachlarzem. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1957: Dwaj mężczyźni na drodze. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja
- 1957: Tragedia optymistyczna. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1958: Apollo z Bellac. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska (Apollo)
- 1958: Dama kameliowa. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja, obsada aktorska (Armand)
- 1958: Rajmunda. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja
- 1958: Słowo Norwidowe. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, układ tekstu, obsada aktorska
- 1958: Orfeusz. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska
- 1959: Zawisza Czarny. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja, obsada aktorska (Zawisza Czarny)
- 1959: Jezioro bodeńskie r. Stanisław Wohl. Spektakl telewizyjny. Obsada aktorska
- 1959: Czy żyjemy i od czego umieramy. Spektakl telewizyjny. Opracowanie tekstu, reżyseria
- 1959: Nie ma nieznanych wysp. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1959: Dziady. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, układ tekstu, obsada aktorska (Konrad)
- 1960: Wiersze i songi Brechta. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1960: Godzina dwunasta. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja, obsada aktorska
- 1960: Ballady. Spektakl telewizyjny. Układ tekstu, reżyseria, obsada aktorska
- 1960: Biała. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, reżyseria, obsada aktorska (Jan)
- 1960: Człowiek, który zdemoralizował Hadleyburg. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja
- 1960: Amy Foster. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, reżyseria, obsada aktorska
- 1961: Niemcy. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja
- 1961: Polowanie. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, reżyseria
- 1961: Czas przeszły r. Leonard Buczkowski. Film fabularny. Obsada aktorska ("Fram", dowódca oddziału)
- 1961: Beniowski – sceny dramatyczne. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja, obsada aktorska
- 1961: Songi i wiersze Brechta. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1961: Anna Karenina. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1961: Wiersze Antoniego Słonimskiego. Spektakl telewizyjny. Wybór tekstów, reżyseria, obsada aktorska
- 1961: Apollo z Bellac. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska (Apollo)
- 1961: Niby gaj. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1961: Trio r. J. Gruza. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, obsada aktorska (Robert)
- 1961: Zemsta. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1961: Zuzanna i chłopcy r. Stanisław Możdżeński. Film fabularny. Obsada aktorska (Marek Brenert)
- 1962: Vita nuova r. Wanda Laskowska. Spektakl telewizyjny. Obsada aktorska
- 1962: Idy marcowe r. J. Gruza. Spektakl telewizyjny obsada aktorska (Brutus)
- 1962: Wujaszek Wania r. Andrzej Szafiański. Spektakl telewizyjny Obsada aktorska
- 1962: Środek nieba. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1962: Amfitrion 38. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska
- 1962: Spóźnieni przechodnie now. 3: „Paryż” Film fabularny Obsada aktorska (Paweł), reżyseria. Now. 5: „Nauczycielka” r. Jan Rybkowski. Film fabularny. Obsada aktorska (występuje w roli samego siebie , aktora grającego w kręconym filmie; nie występuje w napisach)
- 1962: Hedda Gabler. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska
- 1963: Świadkowie albo nasza mała stabilizacja. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska (Osoba prologu)
- 1963: Wesele. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, inscenizacja
- 1963: Proces w Liege r. J. Gruza. Spektakl telewizyjny Obsada aktorska
- 1963: Estrada wiosenna. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, scenografia
- 1963: Tapczyk i Żolka. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1963: Poezja ludowa. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1963: Pierwszy dzień wolności. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska (Jan)
- 1963: Otwieranie snów. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1963: Listy Heloizy. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1964: Ślub. Spektakl telewizyjny Scenariusz, reżyseria
- 1964: Elza. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1964: Przyczynek do podróży Cooka. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1964: Sonety i monologi. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, wybór tekstów, obsada aktorska (monologi Hamleta)
- 1965: Śmierć gubernatora. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, reżyseria, obsada aktorska (Więzień)
- 1965: Nie ma Albertyny. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska
- 1965: Profesor Spanner. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, reżyseria
- 1965: Kwiaty polskie. Spektakl telewizyjny. Wybór tekstów, reżyseria, obsada aktorska
- 1965: Matka Joanna od aniołów. Spektakl telewizyjny Reżyseria, adaptacja
- 1965: Wozniesienski i inni. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska
- 1966: Idzie żołnierz borem lasem. Spektakl telewizyjny. Układ tekstu, reżyseria
- 1966: Święta miłości kochanej ojczyzny. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria
- 1966: Pan Tadeusz. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja, obsada aktorska
- 1966: Listy do Delfiny. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska (Jerzy Lubomirski)
- 1966: Kolumbowie. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, reżyseria
- 1966: Norwid. Spektakl telewizyjny. Układ tekstu, reżyseria
- 1966: Beniowski. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska (Narrator)
- 1966: Życie. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1966: Hamlet x 5 r. Ludwik Perski. Film dokumentalny. Wystąpił
- 1967: Pochwalone niech będą ptaki. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1967: Zbrodnia i kara. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja, obsada aktorska
- 1967: Ich czworo. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1967/85: Ręce do góry r. Jerzy Skolimowski. Film fabularny. Obsada aktorska (Romeo)
- 1968: O Wyspiańskim. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria, obsada aktorska
- 1968: Telepatrzydło pana Prusa. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria
- 1968: Elektra. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1968: Obrachunki Boyowskie. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria
- 1968: Korespondencja Chopina (1829-1833). Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1968: Stanisław Ignacy Witkiewicz. Witkacy r. Grzegorz Dubowski. Film dokumentalny. Lektor
- 1969: Rozmyślania przy goleniu. Spektakl telewizyjny. Adaptacja, reżyseria, obsada aktorska,
- 1969: Szkice do portretu. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska
- 1969: Szkice do portretu. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1969: Portret Henryka Sienkiewicza r. G. Dubowski. Film dokumentalny Lektor
- 1969: Pasje Jana Matejki r. Jarosław Brzozowski, Kazimierz Mucha. Film dokumentalny. Lektor
- 1970: Szkice do portretu. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, scenariusz
- 1970: Szkice do portretu. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska
- 1970: Historia uczucia. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, obsada aktorska
- 1970: Szkice do portretu reżysera r. Jerzy Ziarnik. Film dokumentalny. Bohater
- 1970-71: Pan Tadeusz. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska (Narrator),
- 1971: Panna Julia. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1971: Rozsiewanie wiatrem. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria
- 1971: Rzeźbione requiem r. K. Mucha. Film dokumentalny. Recytacja (wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera)
- 1971: Hanuszkiewicz r. J. Ziarnik. Film dokumentalny. Bohater
- 1972: Opowieści mojej żony. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria, obsada aktorska (Mąż)
- 1972: Akademia - VI Zjazd. Film dokumentalny. Reżyseria
- 1973: Norwid. Widowisko telewizyjne. Scenariusz, reżyseria, obsada aktorska
- 1974: Krajobrazy Żeromskiego r. Stanisław Grabowski. Film dokumentalny. Lektor
- 1975: Obrazki z życia now. 7: „Literat” r. Barbara Sass-Zdort. Obsada aktorska (dyrektor teatru)
- 1975: Emancypantki. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, adaptacja
- 1977: Trzy po trzy. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska
- 1980: Maria. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1987: Wesele. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 1988: Duet r. Jadwiga Żukowska. Film dokumentalny. Wystąpił
- 1988: Dekalog odc. „Dekalog, cztery” r. Krzysztof Kieślowski. Serial fabularny. Obsada aktorska (profesor w szkole teatralnej, wykładowca Anki)
- 1990: Teatr tańca według Hanuszkiewicza r. J. Żukowska. Film dokumentalny. Bohater
- 1993: Fuga. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria, obsada aktorska (Mąż)
- 1993: Nim przyjdzie wiosna. Spektakl telewizyjny. Reżyseria, scenariusz, obsada aktorska
- 1994: Panienka z poczty. Spektakl telewizyjny. Scenariusz, reżyseria
- 1996: Strzeż się pamięci! r. Magdalena Łazarkiewicz. Spektakl telewizyjny. Obsada aktorska (Leo)
- 1998: Przed premierą. Spektakl telewizyjny. Reżyseria
- 2001: Przedwiośnie r. Filip Bajon. Film fabularny. Obsada aktorska (hrabia Storzan, właściciel Odolan)
- 2001: Listy miłosne r. Sławomir Kryński. Film fabularny. Obsada aktorska (pan Stanisław, chory w szpitalu)
- 2001-2002: Marzenia do spełnienia r. M. Łazarkiewicz, Adek Drabiński, Janusz Dymek, Piotr Mularuk, Maciej Pieprzyca. Serial fabularny. Obsada aktorska (Adam Winter, dziadek Magdy)
- 2002: Przedwiośnie odc. 4: „Staw i kapliczka”, odc. 5: „Bal w Odolanach” r. F. Bajon. Serial fabularny. Obsada aktorska (hrabia Storzan, właściciel Odolan)
- 2002: Król Olch r. Alicja Pahl. Etiuda szkolna. Obsada aktorska
- 2004: Dzień podróżny r. Kazimierz Kutz. Spektakl telewizyjny. Obsada aktorska (Stary)
- 2005: Big Han. Adam Hanuszkiewicz r. Jacek Szymczak. Film dokumentalny. Bohater
Nagrody:
- 1955: Medal X-lecia Polski Ludowej
- 1957: Złoty Krzyż Zasługi
- 1962: Nagroda II stopnia za inscenizację i reżyserię "Płatonowa" w Teatrze Dramatycznym w Warszawie na Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach
- 1962: Order Sztandaru Pracy II klasy
- 1963: Nagroda Komitetu ds. Polskiego Radia i TV za twórcze poszukiwania i osiągnięcia w zakresie reżyserii w Teatrze TV
- 1964: Nagroda Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji za twórczość radiową, za wysoce artystyczne lektorstwo radiowe, a w szczególności za odczytanie cyklu "Popioły" S. Żeromskiego
- 1964: I Nagroda za inscenizację "Zbrodni i kary" oraz I Nagroda za rolę Raskolnikowa w tym przedstawieniu z Teatru Powszechnego w Warszawie na Festiwalu Sztuk Rosyjskich i Radzieckich w Katowicach
- 1964: Nagroda Państwowa I stopnia zespołowo za twórczość artystyczną w teatrze telewizji
- 1964: Nagroda za realizację "Wesela" w Teatrze Powszechnym w Warszawie i za rolę Poety w tym przedstawieniu na IV Kaliskich Spotkaniach Teatralnych
- 1965: Nagroda Klubu Krytyki Teatralnej im. Boya
- 1965: Nagroda miasta stołecznego Warszawy
- 1967: Złoty Ekran
- 1967: Odznaka 1000-lecia
- 1968: Nagroda Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji za wybitne, nowatorskie osiągnięcia w Teatrze Tv
- 1968: Nagroda Państwowa I stopnia za osiągnięcia aktorskie i reżyserskie
- 1968: Złoty Ekran
- 1969: Złoty Ekran za inscenizację „Telepatrzydła pana Prusa” i „Obrachunków Boyowskich” w Teatrze Tv
- 1972: Złoty Ekran za inscenizację „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza w Teatrze TV
- 1973: Nagroda za reżyserię "Antygony" w Teatrze Narodowym w Warszawie na XIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych
- 1973: Medal Komisji Edukacji Narodowej
- 1974: Nagroda Przewodniczącego ds. Radia i Telewizji za cykl "Opowieści mojej żony"; wspólnie z Zofią Kucówną i Mirosławem Żuławskim
- 1974: Dyplom Honorowy Ministra Spraw Zagranicznych
- 1974: Złoty Ekran za inscenizację i reżyserię „Norwida” w Teatrze TV
- 1974: Nagroda tygodnika "Przyjaźń" za realizację "Miesiąca na wsi" w Teatrze Małym w Warszawie
- 1974: Medal Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej
- 1974: Order Sztandaru Pracy I klasy
- 1975: Nagroda "Koryfeusza" za układ tekstu i reżyserię "Beniowskiego" w Teatrze Narodowym na I Opolskich Konfrontacjach Teatralnych
- 1975: Medal 30-lecia PRL
- 1975: Odznaka "Zasłużony dla Jeleniej Góry"
- 1977: Odznaka "Za Zasługi dla Warszawy"
- 1978: Złoty Ekran w kategorii: indywidualność telewizyjna
- 1978: Nagroda za reżyserię "Snu srebrnego Salomei" na IV Opolskich Konfrontacjach Teatralnych
- 1978: Odznaka "Zasłużony Działacz Kultury"
- 1979: Dyplom Ministra Spraw Zagranicznych za zasługi w propagowaniu polskiej kultury za granicą
- 1979: Dyplom Ministerstwa Kultury ZSRR
- 1983: Medal Moniuszkowski za wystawienie w Teatrze Narodowym "Śpiewnika domowego"
- 1987: "Buława Hetmańska" za spektakl "Cyd" w Teatrze Powszechnym w Łodzi na XII Zamojskim Lecie Teatralnym
- 1987: Nagroda "Głosu Robotniczego" dla "Cyda" w Teatrze Powszechnym w Łodzi za najlepsze przedstawienie sezonu
- 1989: "Srebrna Łódka" dla spektaklu "Wesele Figara" w Teatrze Wielkim w Łodzi
- 1989: Odznaka "Zasłużony dla Kultury Narodowej"
- 1995: Nagroda "Q" przyznawana przez "Qchnię Artystyczną" za "absolutnie rewelacyjne wprowadzenie żywego postmodernizmu do PRL, kiedy jeszcze nikomu się to nie śniło"
- 1996: Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski
- 1997: Superwiktor'96
- 1997: Nagroda za artystyczny wkład do kultury europejskiej na I Festiwalu Teatralnym im. Michaiła Tumaniszwili w Tbilisi
- 1997: Tytuł Honorowego Obywatela miasta Jelenia Góra
- 1997: "Srebrna Maska" przyznawana przez Płockie Towarzystwo Przyjaciół Teatru za "Dulską" w Teatrze im. Szaniawskiego w Płocku
- 1998: Podczas III Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach odcisnął dłoń na Promenadzie Gwiazd
- 2001: Tytuł doctora honoris causa Uniwersytetu Opolskiego
- 2001: Krzyż Wielki Orderu Zasługi Niemiec
- 2002: Statuetka "Gwiazda Telewizji Polskiej" wręczona z okazji 50-lecia TVP "za stworzenie teatru telewizji jako odrębnej kategorii sztuki"
- 2002: Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski
- 2004: Mistrzowski Laur Teatru Telewizji
- 2005: Złoty Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis"
- 2005: Honorowe Obywatelstwo województwa opolskiego
- 2006: Krzyż Komandorski Orderu Zasługi Republiki Litewskiej
- 2007: Nagroda Specjalna za ogromny dorobek telewizyjny, ze szczególnym uwzględnieniem dokonań artystycznych w Teatrze Telewizji na 7. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" w Sopocie
- 2008: Nagroda Honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt dokonań artystycznych
Materiał ilustracyjny:
- Fot. 1-2. Adam Hanuszkiewicz w „Sułkowskim”. Jelenia Góra, 1946. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
- Fot. 3. Adam Hanuszkiewicz, 1997 Jelenia Góra. Fot. Robert Kutkowski. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
- Fot. 4. Adam Hanuszkiewicz podczas realizacji Komedii pasterskiej, 1997 Jelenia Góra. Fot. Robert Kutkowski. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
- Fot. 5. Adam Hanuszkiewicz podczas próby, 1997. Fot. Henryk Stobiecki. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
- Fot. 6. Adam Hanuszkiewicz podczas próby, 1997. Fot. Henryk Stobiecki. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
- Fot. 7. Adam Hanuszkiewicz, 1997. Fot. Henryk Stobiecki. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
- Fot. 8. Adam Hanuszkiewicz w spektaklu „Kordian”, 2001. Fot. Henryk Stobiecki. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
- Il. 1-20. Program „Komedii pasterskiej”. Archiwum Teatru im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze.
Autor - Waldemar Wilk
|
|